Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Puste ramy zamiast obrazów w Łazienkach Królewskich i Wilanowie. Mają przypominać o utracony dziełach sztuki

Przemysław Ziemichód
Przemysław Ziemichód
Puste ramy to ogólnopolska kampania przypominająca o dobrach utraconych przez Polskę w czasie II Wojny Światowej. W trakcie jej trwania, w niektórych muzeach pojawią się same obramowania obrazów przypominające o dziełach sztuki, które być może powrócą jeszcze do Polski. W kampanii udział biorą m.in. Łazienki Królewskie oraz Muzeum pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie.

Straciliśmy połowę wszystkich dzieł sztuki

Według szacunku historyków w trakcie II Wojny Światowej na terenie Polski zrabowano lub zniszczono ponad 516 tysięcy dzieł sztuki należących do krajowych zbiorów. Po zajęciu przez Niemców Warszawy w 1939 roku rozpoczęła się grabież wyposażenia m.in. Łazienek Królewskich, których zbiory miały posłużyć jako eksponaty w nowopowstającym muzeum w Linzu. Rabunków dokonywali także żołnierze Armii Czerwonej. Kradzieży były tak powszechne i masowe, że już w roku 1942 ilość skradzionych dzieł sztuki szacowana była na połowę wszystkich polskich zbiorów. W 1944 roku, w obawie przed zbliżającym się frontem wschodnim, na Dolny Śląsk wywiezono wiele cennych dzieł sztuki, które zakończeniu wojny nie zostały już Polsce zwrócone.

-Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie ocenić skali grabieży dokonanej przez Sowietów. W przypadku setek tysięcy obiektów utraconych przez Polskę w wyniku II wojny światowej ślad prowadzi właśnie do Federacji Rosyjskiej oraz byłych republik radzieckich. Jednak brak dostępu do rosyjskich zasobów muzealnych i źródeł archiwalnych, w tym do list wywozowych, utrudnia określenie, ile jeszcze polskich dzieł sztuki i zabytków znajduje się dziś na terytorium Rosji - powiedział wicepremier Gliński podczas inauguracji kampanii Puste ramy w Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie.

Niektórych nie da się odzyskać

Niektóre z bezcennych dóbr kultury Polska i Warszawa utraciły jednak bezpowrotnie w trakcie działań wojennych.

Część obrazów, rzeźb i innych zabytków kultury zostało zniszczonych jeszcze podczas bombardowań w 1939 roku, kolejne zaś strawił pożar wniecony przez Niemców w trakcie Powstania Warszawskiego.Do największy strat należą malowidła pędzla Marcello Bacciarellego oraz dzieła Jana Bogumiła Plerscha.

Do pozostałych szczególnie cennych strat należą:

  • "Mieszkanie w ruinach" Huberta Roberta (1733-1808), olej, 60,7 × 74 cm, nr w bazie strat wojennych MKDN: 14400;
  • "Widok Wersalu" Fransa Adama van der Meulena (1622-1690), olej na płótnie, 56,5 × 67,8 cm, nr w bazie strat wojennych: 14399;
  • "Szarlatan w porcie" Jeana de Marne (ok. 1752-1829), olej, 79,2 × 97 cm, nr w bazie strat wojennych: 14405;
  • "Popiersie Aleksandry Krasickiej" (naturalnej córki Stanisława Augusta) dłuta Pietro Staggiego, II poł. XVIII w., marmur biały, labrador, nr w bazie strat wojennych: 14003;
  • apliki z głową Apollina z Sali Balowej przypisywane Pierre'owi Gouthiere'owi lub Pierre-Françoisowi Feuchère'owi, brąz złocony, nr w bazie strat wojennych: 64008.

Szacuje się, że do Polski nadal nie powróciło prawie 400 dzieł ze zbiorów malarstwa, grafiki, rzeźby, mebli oraz rzemiosła artystycznego.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto