Ratusz ułożył Warszawskie wytyczne edukacyjne. Tak będzie wyglądała nauka w stolicy w czasie pandemii
Wariant mieszany nauki
Ten wariant pracy szkół wywołuje dziś najwięcej pytań. Trudno przewidzieć wszystkie ryzyka i określić efektywne sposoby ich minimalizowania. MEN określa obecną sytuację jako konieczność stosowania przez dyrektorów szkół i placówek „elastycznych rozwiązań”. Uzasadnienie do projektu dokumentu wskazuje możliwości rozwoju wydarzeń (…) Sytuacja epidemiologiczna nie została uszczegółowiona ze względu na konieczność uwzględnienia zarówno pojedynczych podejrzeń zakażeń lub samych zakażeń, jak i nagłego przyrostu liczby zakażeń nie tylko w szkole lub placówce, ale i na danym obszarze (w gminie, regionie). Wydana przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego pozytywna opinia wobec inicjatywy zawieszenia zajęć w szkole lub placówce będzie uwzględniała kwestie skali zagrożenia epidemiologicznego dla danej społeczności szkolnej. Zatem także w przypadku np. grupy uczniów przewlekle chorych (na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem) lub grupy uczniów, którzy posiadają wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dyrektor będzie mógł wystąpić o zawieszenie dla nich zajęć w formie stacjonarnej. Zaczynając pracę nad organizacją pracy szkoły w wariancie mieszanym musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych przesłanek: strukturę i liczebność klas, warunki lokalowe, zasoby kadrowe, możliwości techniczne. Ważne też będzie, czy informacja o możliwym zagrożeniu zachorowaniem dotyczyć będzie kontaktu z uczniem, nauczycielem czy pracownikiem administracji lub obsługi. W organizacji pracy szkoły w trybie mieszanym zaleca się, by:
- uczniowie najmłodszych klas szkół podstawowych jak najdłużej pozostawali w szkole (problem z przebywaniem w domu bez opieki, brak możliwości samodzielnego uczenia się, potrzeba bliskiego kontaktu z rówieśnikami);
- uczniowie klas starszych klasach, od klasy IV, pracowali w trybie mieszanym tygodniowej wymiany klas – część oddziałów pracuje zdalnie, część w szkole;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych w trybie mieszanym, z uwzględnieniem organizacji nauki przedmiotów zawodowych w szkole i tworzeniem bloków przedmiotów teoretycznych w nauczaniu zdalnym;
- nauczyciele, którzy mają kłopoty techniczne ze sprzętem prowadzili lekcje online na terenie szkoły lub mieli wypożyczany sprzęt szkolny.