Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reklamy na PKiN nieusuwalne? Razem z gmachem "wpisane" do rejestru zabytków

Karolina Eljaszak
Karolina Eljaszak
Banery znikają z elewacji zabytków: najpierw z Muzeum Narodowego, teraz kolej na Empik. Przed decyzją uchroni się jednak Pałac Kultury.

Reklamy zasłaniające okna zabronione


Mimo wpisania gmachu do rejestru zbytków w lutym 2007 roku, reklamy wciąż wątpliwie ozdabiają popularny Pekin od strony Emilii Plater. - Nośniki znajdujące się na dachu Sali Kongresowej były elementem zastanym i zgodnie z prawem nie wymagały demontażu - precyzuje Ewelina Dudziak-Stalęga, rzecznik prasowa zarządu Pałacu Kultury i Nauki. Stołeczna konserwator zabytków, Ewa Nekanda-Trepka, twierdzi, że dopóki trwają umowy zawarte ze sponsorem, nic nie da się zrobić. Ale próbuje rozmawiać.

- Z Pałacem Kultury i Nauki jest tak, jak z dawnym Domem Partii. Wiszą na nim reklamy, które mają swoje miejsce jeszcze z czasów, gdy obiekt nie był wpisany do rejestru zabytków. Gdy nastąpiła zmiana, musimy czekać aż wygasną długoterminowe umowy. Ale próbujemy ingerować, przekonywać, że reklamy mogłyby wyglądać inaczej - wyjaśnia Nekanda-Trepka.

Jak przyznaje Ewelina Dudziak-Stalęga, estetyka nie zawsze idzie w parze ze względami ekonomicznymi, a zarząd Pałacu nie porusza z nikim kwestii usunięcia miejsc reklamowych. Tym bardziej, że mimo iż właścicielem i operatorem nośników na Sali Kongresowej oraz beneficjentem wpływów z reklam od wielu lat jest firma AMS, to przychody z wynajmu powierzchni zajmowanej przez nośniki wędrują do miejskiej kasy.

Reklamy będą projektować artyści

Według stołecznej konserwator, reklamy na zabytkach i systemy informacji muzeów powinny być projektowane przez plastyków: od formy, przez kolorystykę, do miejsca ekspozycji. - To droga, którą możemy dojść do konstruktywnego rozwiązania, kiedy reklamy będą wzbogaceniem przestrzeni publicznej, a nie jej zeszpeceniem - mówi Nekanda-Trepka i dodaje: - Systemy informacji o wystawach w muzeach i ich sponsorach mogą być umieszczane na stałych wolnostojących nośnikach, meblach miejskich, ustawionych w pobliżu budynków.

Z kolei na terenie muzeów mogłyby stanąć osobne panele - nieprzytwierdzone do elewacji zabytkowych gmachów. Konserwator przeciwna jest także wizualizacjom, jak ta, która zastąpiła płachty na budynku Muzeum Narodowego. - To rozwiązanie przejściowe, ale i tak dużo lepsze niż poprzednie.

"Chcemy być skuteczni, nie złośliwi"

Media ogłosiły wojnę, którą Ewa Nekanda-Trepka, stołeczna konserwator zabytków, miała wypowiedzieć wielkopowierzchniowym reklamom na reprezentacyjnych gmachach Warszawy. Na pierwszy ogień poszły płachty na Muzeum Narodowym, teraz toczy się bój o oczyszczenie z banerów elewacji Empiku przy Nowym Świecie, na których firma zarabia kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

- Wydaliśmy decyzję o usunięciu reklam z Empiku przy Nowym Świecie. Firma odwołała się do generalnego konserwatora zabytków. Co będzie dalej? Zobaczymy. Bywało tak, że generalny konserwator zabytków utrzymywał w mocy naszą decyzję, więc wydaje mi się, że nie ma na co czekać - mówi Ewa Nekanda-Trepka i przytacza precedensowe porozumienie Muzeum Narodowego ze sponsorami jako przykład dla pozostałych instytucji. - Kiedyś Muzeum Narodowe miało zezwolenie na reklamy. Kiedy wygasło, rozpoczęliśmy działania, by je usunąć. Na szczęście nie musieliśmy wkraczać z egzekucją decyzji.

Nekanda-Trepka zaprzecza domniemanej wojnie i podkreśla, że chce szukać konsensusu i konstruktywnych rozwiązań, na których stołeczne zabytki, jak i przestrzeń miejska zyskałyby. Przyznaje, że reklamy zasłaniające elewacje są brzydkie, ale nie wszystkie da się usunąć.

Pałac Kultury i Nauki wciąż będzie bardziej przypominał słup ogłoszeniowy niż zabytek, tym bardziej, że obok nośników na Sali Kongresowej, niezagrożona jest też powierzchnia promocyjna na wieży najwyższego budynku w Polsce. Konserwator podkreśla, że będą tam promowane szczytne akcje społeczne, jak zbliżający się finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ale też nie za często, co reguluje osobna uchwała.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto