Po stronie zachodniej budowane są między innymi tory, rozjazdy i tunele, które pozwolą na bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu ze stacji Warszawa Zachodnia w kierunku zachodnim. Co ciekawe górą będzie przebiegać sześć torów natomiast dodatkowo pod nimi przebiegnie tunel z trzema torami. W tunelu będzie infrastruktura dostosowana by przejechały tamtędy w przyszłości pociągi kolei dużych prędkości, w tym m.in. zapowiedziana linia co planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Prace generalnie idą zgodnie z planem, z tym że mamy liczne problemy. Ta, obecnie realizowana faza, rozpoczęta została w styczniu. Planowaliśmy jej zakończenie we wrześniu. Niestety od początku roku nastąpiło kilka problemów m.in. powszechnie znany problem z dostawami konstrukcji stalowych, ale także na terenie obiektów odkryliśmy kilka kolizji, a do tego wyższy poziom wody gruntowej niż zakładaliśmy. On także utrudnia prace i wpływa na opóźnienia - mówi Sebastian Mech, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK
Remont dworca Warszawa Zachodnia. Trwają prace nad torami, t...
Obecnie nadal w ciągu doby przez stację Warszawa Zachodnia nadal przejeżdża około 750 pociągów. Po pełnej przebudowie dworca PKP PLK zakłada, że przed dworzec będzie mogło przewinąć się ponad 1000 pociągów dziennie. - Nowy układ torowy umożliwi nam dużo szerszy zakres jazd i prowadzenia ruchu. Powstanie bezpośrednie połączenie linii radomskiej, a więc z kierunku Piaseczna, zarówno na linię obwodową i średnicową - dodaje Mech.
Pierwotnie to połączenie miało być gotowe do końca roku. Teraz PKP PLK deklaruje, że dzięki zaangażowaniu Budimexu jeden tor być może będzie gotowy z końcem roku, ale pełna dostępność infrastruktury nastąpi później, dlatego umożliwi prawdopodobnie uwzględnienie jej dopiero w marcowej korekcie rozkładu jazdy. Prace, które realizowane są obecnie i skupiają się na elementach rozjazdowych w kierunku zachodnim za stacją PKP Warszawa Zachodnia powinny potrwać do końca roku.

Wykonawca wyjaśnia, że jeszcze w tym roku planuje przejście do kolejnej fazy prac. – Pod koniec roku ponownie pojawimy się w centralnej części stacji, gdzie wykonujemy tunel wraz z peronami i zadaszeniem. To wtedy dojdzie do zamknięcia peronów nr 3, 4 i 5. Realizować będziemy dwa nowe perony. Tunel będzie otwarty do peronu 2, na którym będzie wchodziło się na kładkę. Tunel w pełni udostępniony dla pasażerów, z dojściem do wszystkich peronów, zostanie oddany po ukończeniu całości prac na dworcu – tłumaczy Jakub Konkiewicz z firmy Budimex.
Obecnie przygotowywana jest kładka do przedłużenia ruchu pieszego
Nie ucieszy to raczej większości podróżnych, którzy uważają, że wejście na kładkę jest utrudnieniem a dojście na pociąg podczas przebudowy dworca nazywają często utrapieniem. Prawdopodobnie jednak po powrocie budowniczych na centralną część dworca taka organizacja może potrwać do ukończenia prac. Zgodnie z harmonogramem ma to nastąpić w 2023 roku. Jeśli chodzi o kładkę to wciąż czeka na pozwolenie na budowę dla rampy wjazdowej od strony Alej Jerozolimskich – nad działkami PKP SA.
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?