Miastu udało się porozumieć z wojewódzkim konserwatorem zabytków w kwestii zmian w tym rejonie. – Bruk jest delikatny. Pozostawienie w takiej formie narażałoby go na zniszczenie. Dlatego planujemy go zabezpieczyć i ponownie przykryć – mówił Tomasz Bratek, wiceprezydent Warszawy. Część mieszkańców i obserwatorów liczyło na wyeksponowanie torów, przynajmniej częściowe, po remoncie, ale na to się nie zanosi.
Warszawa zadeklarowała także, że w dalszej przyszłości chciałoby podjąć jakieś działania związane z zabytkowym brukiem. Prawdopodobnie miałoby to nastąpić w okolicy 2030 roku, ponieważ jak tłumaczył dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski, obecne rozwiązania z asfaltem pomyślane są na ok. siedem lat. Na dzisiaj zatem bruk i tory zostają zabezpieczone i na kilka lat znów przykryte, a potem... wróci dyskusja co dalej. - Będziemy pracować nad rozwiązaniami jak ten plan będzie w przyszłości wyglądać - zapowiada konserwator. Miejmy nadzieję, że faktycznie na kolejną taką okazję będą już gotowe rozwiązania.
Porozumienie miasta z konserwatorem w sprawie zieleni
28 nowych drzew, w tym 16 lip, 8 głogów, 4 grusze "wynegocjowało" miasto z konserwatorem zabytków, który był przeciwny pierwotnemu projektowi zawierającemu znaczne zwiększenie ilości zieleni w rejonie Placu Trzech Krzyży. Tomasz Bratek, wiceprezydent Warszawy, podziękował profesorowi Lewickiemu, wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków, za współpracę i dialog w tej sprawie.
Zniknie też teleport dla rowerzystów
Jednym z głównych elementów planowanej przebudowy placu Trzech Krzyży, będzie nowa infrastruktura rowerowa. Drogowcy podkreślają, że remont jezdni to idealny moment na jej wyznaczenie. Obecnie ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywa się dokładnie przed samym placem - kończąc się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi.
Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej, powstanie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu.
Będzie także bezpieczniej
Planowana inwestycja zakłada budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu. Ma ona poprawić bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy każdego dnia mają tam do pokonania szerokie jezdnie. Obie zebry przez trzy i cztery pasy ruchu, zostały ocenione kolejno na 1 i na 0 w audycie przejść dla pieszych. To jedne z najbardziej niebezpiecznych przejść w centrum miasta.
Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone aktualnie po wschodniej stronie placu. Drogowcy zapewniają, że w ten sposób znacznie poprawią się przesiadki, a pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?