W sierpniu zakończą się prace przy budowie metra na Bródnie. Niedługo później – po dokonaniu odbiorów – przejadą tamtędy pierwsze pociągi. Zgodnie z planem wraz z końcem budowy ruszyć miała również nowa ulica Kondratowicza – od trzech lat zamknięta z powodu prac nad koleją podziemną. Prace na powierzchni jednak jeszcze nie ruszyły.
W poniedziałek (14 marca) miasto wysłało komunikat prasowy o „alei tysiąca drzew”, czyli nowej ul. Kondratowicza. Zabrakło w nim jednak informacji o rozpoczęciu przebudowy, która miała ruszyć z początkiem marca. - Na początku marca zaczęliśmy przejmować ten teren od metra. To dość długi proces, bo wcześniej stanowił zaplecze budowy metra. Spodziewałbym się, ze pierwsze koparki rozpoczną tam prace w tym miesiącu – tłumaczy nam Jakub Dybalski, rzecznik ZDM.
Już wiadomo, że nowa Kondratowicza nie będzie gotowa na otwarcie metra. - Prace na powierzchni zaplanowane są do końca tego roku. Będą one przebiegały etapami, żeby nie zamykać poprzecznych ulic. Przy każdym etapie ZTM będzie odpowiednio układał tymczasową siatkę połączeń autobusowych, żeby utrzymać ruch – wyjaśnia Dybalski.
.
Oznacza to, że droga w całości zostanie otwarta dopiero w styczniu. Pięć miesięcy po zakończeniu budowy metra. Dodatkowo rusza przebudowa ul. Chodeckiej, co oznacza, że Bródno będzie w najbliższych miesiącach mocno zakorkowane. Ale jest też dobra wiadomość. ZDM chce, by przebudowa ul. Kondratowicza była realizowana etapami. To oznacza, że niektóre fragmenty – m. in. przy Szpitalu Bródnowskim – będą otwierane wcześniej.
Jaka będzie nowa Kondratowicza?
Remont ul. Kondratowicza przewidziany jest na odcinku św. Wincentego - Rembielińska, czyli nad budową stacji drugiej linii metra. Jak tłumaczą urzędnicy, droga ma aż 60 metrów szerokości, ponieważ istniała tam rezerwa na linię tramwajową. Zamiast tramwajów zbudowano metro, więc drogę można przebudować.
Kondratowicza dalej będzie miała pod dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z dodatkowymi do skrętu przy skrzyżowaniach. Kierowcy wciąż będą mogli skorzystać z parkingu na wysokości ul. Kondratowicza 37. Dodatkowo przy stacjach metra powstaną "koperty" dla osób niepełnosprawnych oraz miejsca typu „Kiss & Ride”, czyli bardzo do krótkiego postoju.
Na powierzchni powstaną dwie dwukierunkowe drogi rowerowe. Wyremontowane zostaną chodniki, przystanki autobusowe i zatoki do parkowania. W ramach inwestycji zasadzonych zostanie ponad 700 dodatkowych drzewa oraz aż 136 tys. krzewów. Poza tym przewidziano kilka skwerów dla mieszkańców i około sto ławek. Za projekt zmian na powierzchni odpowiada pracownia WXCA.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?