Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remonty warszawskich dworców: Gdański, Zachodni i Centralny przestaną straszyć?

Maciej Stempurski
Remonty warszawskich dworców: Gdański, Zachodni i Centralny przestaną straszyć?
Remonty warszawskich dworców: Gdański, Zachodni i Centralny przestaną straszyć? Polskapresse
Remonty warszawskich dworców tuż-tuż. W miejscu Dworca Gdańskiego ma powstać nowoczesna stacja, a może nawet kompleks biurowy. Zmienią się też dworce Zachodni i Centralny.

Jakoś nie mieliśmy szczęścia do dworców. Centralny jeszcze rok temu witał podróżnych śmierdzącymi przejściami podziemnymi, Zachodni wygląda jak prowincjonalna stacyjka. Tylko Warszawa Wileńska, gdzie dworzec stał się częścią centrum handlowego, jakoś się prezentuje - mówi Wojtek Torczyński, miłośnik kolei.

Czytaj też: Remonty warszawskich dworców: Nowy Dworzec Zachodni powstanie dopiero za kilka lat [ZDJĘCIA]

Nie lepiej wygląda sytuacja ze stacją Dworzec Gdański, która na pewno nie jest wizytówką kolejarzy. Stary, brzydki budynek w stylu PRL--owskiego pawilonu nie zachwyca ani swoją architekturą, ani funkcjonalnością. Ale to ma się zmienić, bo PKP szuka właśnie prywatnego inwestora, który nie tylko przebuduje sam dworzec, ale zagospodaruje kolejowy teren wokół niego, a jest to prawie 5 hektarów. Co tam będzie? Oficjalnie mówi się o powstaniu "przestrzeni biurowych, hotelowych i usługowych", nie jest więc wykluczone, że powstaną tam na przykład niewielka galeria handlowa czy biurowce.

- W części komercyjnej samego nowego dworca w planach przewidziane są drobne punkty usługowo-handlowe, istotne z punktu widzenia obsługi pasażera. Wielkość komponentu handlowo--usługowego uzależniona będzie od prognozowanego popytu - mówi Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP. Dworzec będzie musiał cały czas spełniać funkcje komunikacyjne, tym bardziej że kolej planuje stworzenie w jego otoczeniu ważnego punktu przesiadkowego.

Czytaj też: Remont Dworca Centralnego będzie kosztował 22 mln zł
- Na pewno będziemy starali się dostosować powierzchnię dworca do zmieniających się oczekiwań i potrzeb podróżnych. Główną ideą przy ustalaniu sposobu zagospodarowania tego obiektu (w tym obsługi komunikacyjnej, miejsc postojowych, połączeń z istniejącymi środkami komunikacji publicznej) jest zapewnienie naturalnego przepływu pasażerów oraz komfortu dla wszystkich użytkowników dworca i jego otoczenia - informują kolejarze.
Dokładne określenie powierzchni komercyjnej i tej przewidzianej dla obsługi podróżnych zostanie określona na początku prac projektowych. Z pewnością nie zabraknie w nowym Dworcu Gdańskim powierzchni publicznie dostępnych, w tym tych dla podróżnych: kas, poczekalni, toalet i innych usług niezbędnych na każdym dworcu kolejowym.

Kolejarze jeszcze w sierpniu mają wybrać kilka ofert na zagospodarowanie Dworca Gdańskiego i zaczną się negocjacje. Później wybiorą jedną firmę. - Podpisanie umowy z wybranym inwestorem przewidujemy na I kwartał 2014 roku - ujawnia Katarzyna Grzduk. - Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to I kwartał 2015 roku.
Oddanie nowego dworca do użytku miałoby nastąpić na przełomie 2016 i 2017 roku. Jednak to duża i skomplikowana inwestycja, wymagająca uzyskania wielu zgód i decyzji administracyjnych, więc kolejarze traktują te daty umownie. Poza tym prace budowlane na terenach kolejowych nie należą do najłatwiejszych i mogą się przeciągnąć.

W przyszłym roku ma się natomiast rozpocząć budowa nowego Dworca Zachodniego. Tam PKP do wspólnej inwestycji wybrało słowacką spółkę HB Reavis. W miejscu dzisiejszej stacji powstanie kompleks biurowy z funkcjami usługowymi, pod którym powstanie stacja kolejowa. Jego budowa ma trwać rok.

Obok znajduje się dworzec PKS. Czy nowy budynek ze stacją kolejową będzie z nim zintegrowany? - Istotne są dla nas oczekiwania mieszkańców i pasażerów, którzy chcieliby stworzenia miejsca łączącego funkcje lokalnego węzła przesiadkowego z drobnymi punktami handlowymi i usługowymi. Nie możemy czekać na zakończenie procesu prywatyzacji PKS, bo trwa już bardzo długo, a my chcemy prawidłowo obsługiwać pasażerów kolei od początku 2015 roku. Nasz dworzec jest tak zaprojektowany, że dołączenie do niego kolejnych komponentów zintegrowanego centrum przesiadkowego, czyli nowoczesnego dworca autobusowego, stacji metra czy przystanku tramwajowego, będzie w przyszłości dziecinnie proste - informuje Katarzyna Grzduk.

Jeśli zamierzenia PKP się powiodą, to te dwa warszawskie dworce dołączą do tych w Katowicach i Poznaniu, gdzie kolej współpracuje z prywatnymi inwestorami.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto