Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewitalizacja Pragi: węższa Targowa, Ząbkowska dla pieszych? Będzie wizja lokalna

Redakcja
Tak ul. Targowa wygląda dziś. Jak się zmieni po zakończeniu budowy?
Tak ul. Targowa wygląda dziś. Jak się zmieni po zakończeniu budowy? Bartek Syta/Polskapresse
Rewitalizacja Pragi: kończąca się budowa stacji drugiej linii metra przy ul. Targowej stała się pretekstem do dyskusji o rewitalizacji dzielnicy. Społecznicy chcą przekształcić ulicę Targową w miejsce bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom, radni zapowiadają wizję lokalną.

Wiosną, gdy wykonawca metra zwolni teren budowy, ratusz zapowiada rozpoczęcie remontu ulicy Targowej. Plany są jednak bardzo skromne - urzędnicy wspominają tylko o wymianie zniszczonego asfaltu i estetyzacji okolicy.
Dużo ambitniejsze plany mają jednak prascy społecznicy, którzy przedłożyli własny projekt, zakładający rewitalizację okolicy.

- Trudno o lepszy moment na wprowadzenie zmian - tłumaczy jeden z nich, Jacek Grunt-Mejer, mając na myśli zamkniętą od dwóch lat dla ruchu okolicę Dworca Wileńskiego.

Rewitalizacja Pragi: trzy postulaty

Projekt zakłada między innymi zamknięcie dla ruchu samochodowego 250-metrowego odcinka ulicy Ząbkowskiej (od ul. Targowej do Brzeskiej) i przekształcenie go w deptak. - Chcemy, by Targowa była ulicą, a nie autostradą - tłumaczą jego twórcy.

Czytaj też: Zamknięta poczta na Targowej. Fasadę budynku uszkodziły prace na budowie metra? [ZDJĘCIA]

Społecznicy przekonują też, że dzięki takiemu rozwiązaniu Ząbkowska, która jest już ważnym centrum kulturalnym Pragi, miałaby dodatkowo zyskać na atrakcyjności i przyciągnąć nie tylko mieszkańców miasta, ale też turystów.
Drugim postulatem społeczników jest zwężenie ulicy Targowej - projekt zakłada dwa pasy ruchu w każdą stronę - jeden dla samochodów, drugi dla autobusów. Trzeci pas miałby zostać zamknięty dla ruchu i przeznaczony częściowo na ścieżkę rowerową, a częściowo na miejsca parkingowe dla samochodów.

Koncepcja zakłada też zastąpienie przejść podziemnych na skrzyżowaniu ulicy Targowej z Ząbkowską i Okrzei wymalowanymi na jezdni zebrami. Dzięki temu skrzyżowanie ma być bardziej przystępne dla osób niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych.

Rewitalizacja Pragi: dwie wizje miasta

Projekt wzbudził duże kontrowersje, zarówno wśród mieszkańców Pragi, jak i miejskich radnych. Pojawiały się zarówno głosy pochwalające takie rozwiązanie i porównujące nową wizję Targowej do Krakowskiego Przedmieścia, na którym również obowiązuje zasada ograniczonego ruchu samochodowego, jak i opinie krytyczne. Przeciwnicy projektu zwracają uwagę na ryzyko zakorkowania Pragi, jakie niesie ze sobą koncepcja zamknięcia dla ruchu niemal jednej trzeciej Ząbkowskiej.

Czytaj też: Niecodzienna atrakcja w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie [ZDJĘCIA]

Odpowiedzi na wszystkie pytania ma przynieść zaplanowana przez radnych wizja lokalna. Dyskusja wokół zaproponowanego przez społeczników rozwiązania może przynieść też odpowiedź na pytanie, w jakim kierunku będzie zmierzać Warszawa - czy priorytetem dla władz będzie projektowanie miasta dla pieszych, czy samochodów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto