Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na rondzie Dmowskiego. Powstanie przejście naziemne. Wreszcie nie trzeba będzie schodzić do podziemi

baw
Naziemne przejścia dla pieszych powstaną na rondzie Dmowskiego
Naziemne przejścia dla pieszych powstaną na rondzie Dmowskiego Szymon Starnawski
Naziemne przejścia dla pieszych powstaną na rondzie Dmowskiego. Pod koniec przyszłego roku przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską przejdziemy bez schodzenia do podziemi. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na dokumentację wykonawczą dla tej inwestycji.

Powstaną, zapowiadane od dawna, naziemne przejścia dla pieszych na rodzie Dmowskiego. Rozwiąże to problem komunikacyjny. Zostaną one wyznaczone tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów, dzięki czemu przejścia mogą powstać w przyszłym roku. Do tej pory żeby przejść przez Marszałkowską przy Al. Jerozolimskie trzeba było schodzić do podziemi. Windy często nie działały lub były zepsute, co znacząco utrudniało przejście osobom niepełnosprawnym, matkom z wózkami czy osobom z walizkami.

Przejścia ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez to skrzyżowanie.

ZDM musi przygotować dokumentację budowlaną, która obejmować będzie m.in. projekt organizacji ruchu, program sygnalizacji świetlnej uwzględniający przejścia dla pieszych, projekt elektryczny itd. Dokumentacja powstanie na bazie koncepcji przygotowanej w ubiegłym roku przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu.

Pomysł zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne, wyznaczone na wysokości końca przystanków tramwajowych:

  1. przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do środka co wymaga zwężenia nadmiernie szerokich pasów autobusowych. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
  2. przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.
  3. przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie ma tam dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
  4. przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.

Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe. Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg, wybrane biuro projektowe będzie miało 12 miesięcy na wykonanie dokumentacji budowlanej dla wyznaczenia przejść. Z przejść skorzystamy prawdopodobnie pod koniec 2019 r.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto