Rok opóźnień? W 2020 roku miał być nowy tunel, most i linie tramwajowe. Oto, co zostało z obietnic

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szymon Starnawski
- Będzie gotowe w 2020 roku - mówili kolejni włodarze. Miały być drogi, tunele czy linie tramwajowe. Do dziś ich nie ma. Sprawdzamy, co dzieje się z inwestycjami obiecywanymi od lat, które zgodnie z ówczesnymi zapowiedziami, miały być gotowe właśnie w tym roku.

W roku 2020 Warszawa miała być już innym miastem. Zarówno miasto, drogowcy, jak i kolejarze obiecywali cały szereg inwestycji. Swoje „trzy grosze” dorzucali również prywatni deweloperzy zapewniający, że Warszawa stanie się miastem wieżowców. Jak wygląda to dziś?

Tramwaje

- W 2020 roku tramwajem pojedziemy na Gocław – obiecywała pięć lat temu Hanna Gronkiewicz-Waltz. Termin wydawał się odległy i realny, tym bardziej, że był połączony ze środkami z unii. Teraz okazuje się, że trasa ma powstawać w latach 2021-23.

Ale to nie jedyne opóźnienie tramwajarzy. W 2020 mieliśmy już jechać do Wilanowa, a trasę wyznaczono wraz ze spektakularnym przystankiem pod nowym Dworcem Zachodnim. Tam również szacowany termin otwarcia to odległy 2023 rok. Z zapowiadanych na ten rok tras tramwajowych powstanie jedna – do Winnicy, choć regularne kursy rozpoczną się zapewne dopiero w przyszłym roku.

Warszawski Węzeł Kolejowy. Kolejarze ogłosili „master plan”....

Nie przegapcie

Kolej

Lepiej nie jest na kolei. PKP od lat przekłada remont tunelu pod centrum Warszawy oraz całej linii średnicowej. Początkowo miała być ona remontowa w latach 2018-2020, a dziś już prace byłby na ukończeniu. Tymczasem te nawet się nie rozpoczęły, a pierwszy łopaty zostaną wbite najwcześniej za dwa lata. Wszystkie prace zakończą się – to ostatnie zapowiedzi – dopiero w 2026 roku!

Do tej pory nie uruchomiono również stacji Warszawa Główna, która miała wrócić do łask po latach. Pod koniec roku w rozmowie z PKP usłyszeliśmy, że prace budowlane zakończą się w wakacje. Nie wiadomo czy otwarcie stacji nastąpi jeszcze w 2020.

„Ciekawie” jest też pod drugiej stronie Wisły. Tam na początku roku uruchomiona powinna być stacja PKP Warszawa Targówek, wcześniej funkcjonująca pod roboczą nazwą „Stalowa”. Szkopuł w tym, że pierwsze prace zaczęły się tam dopiero w grudniu. Nie ma szans, żeby nowy przystanek był gotowy w 2020.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka. Najnowsz...

Drogi

Nieco lepiej wygląda kwestia dróg, choć i tu jest wiele znaków zapytania. Właściwie nie ma szans na dotrzymanie terminów Południowej Obwodnicy Warszawy. Największe opóźnienia są przy budowie tunelu. Radni z Ursynowa twierdzą, że zaawansowanie prac jest tak małe, że będzie on gotowy dopiero w połowie przyszłego roku.

W tym roku jeździć mieliśmy także obwodnicą Pragi. To najbardziej pechowa inwestycja w najnowszej historii Warszawy. W kolejnych kadencjach wycinano ją z budżetu pod byle powodem. Tym razem „przesunięto” budowę na lata 2022-25. To już piąty raz, gdy w ostatniej chwili znikają środki na kluczową drogę dla wschodniej części miasta.

Muzeum Wojska Polskiego. Wiemy jak będzie wyglądać wystawa g...

Budynki

W 2020 roku gotowa miała być „wyspa” muzeów na Cytadeli. Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Historii Polski będą jednak gotowe mniej więcej rok później. To i tak świetna wiadomość, bowiem wojskowi na swoje muzeum czekali… od prawie stu lat.

W tym roku miała się kończyć budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na placu Defilad. Inwestycję przesunięto o dwa lata. Nieco dłużej poczekamy na pobliski pawilon Emilia, a także na siedzibę Teatru Rozmaitości – bliźniaka MSN-u. Tu terminy wciąż pozostają nieznane.

- Niektóre inwestycje, czy to TR czy Emilia, potrzebują więcej czasu ze względu na sytuację finansową miasta. Wszystkiego niestety w te 3-4 lata nie zrobimy – tłumaczył w grudniu prezydent Warszawy.

Czy ze wszystkim jest tak źle? Otóż nie. W terminie powstaną Browary Warszawskie, gdzie termin wyznaczono na listopad. Jeszcze wcześniej gotowe będą wieżowce: przy Prostej - Mennica Legacy Tower oraz przy Rondzie Daszyńskiego – The Hub. Nieznaczny poślizg złapały zapowiadane na końcówkę roku Varso (otwarcie wieży na początku 2021) oraz Generation Park.

Jaka jest różnica między tymi, które udało się zbudować w terminie a opóźnionymi projektami? Te pierwsze realizują przede wszystkim prywatni inwestorzy. Zależy im na zwrocie z inwestycji, czyli mówiąc wprost – na zysku. Wtedy nie ma miejsca na opóźnienia. A co z miejskimi/państwowymi inwestycjami? Tam termin odgrywa mniejsze znaczenie. A jeśli inwestycja się przeciągnie można ją obiecać drugi raz w wyborach. Tak było ze słynną obwodnicą Pragi. Obiecywano ją w 2006, 2010, 2014 i 2018. Wszystko wskazuje na to, że będzie można ją obiecać również w kolejnej kampanii.

Wideo

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

10 stycznia, 09:50, Gość:

a co ma PIS do obietnic wyborczych Trzaskowskiego?

10 stycznia, 09:53, Gość:

Inwestycje drogowe jak POW i kolejowe leżą w gestii PiS, a nie Trzaskowskiego. Najwyraźniej nie wiesz kto i za co odpowiada.

10 stycznia, 14:31, Gość:

jeszcze raz przeczytaj to co napisałem, ale ze zrozumieniem

10 stycznia, 17:29, Gość:

To raczej Ty przeczytaj ze zrozumieniem pierwszy post. Wszystkie inwestycje kolejowe oraz drogowe zarządzane przez gddkia są nadzorowane przez PiS i nie ma znaczenia czy się znajdują na terenie Warszawy. Tym bardziej nie podlegają Trzaskowskiemu.

90 procent miejskich inwestycji w Warszawie leży i kwiczy. Trzaskowski obieca je ponownie za kilka lat, a Warszawiacy będą uradowani.

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

10 stycznia, 09:50, Gość:

a co ma PIS do obietnic wyborczych Trzaskowskiego?

10 stycznia, 09:53, Gość:

Inwestycje drogowe jak POW i kolejowe leżą w gestii PiS, a nie Trzaskowskiego. Najwyraźniej nie wiesz kto i za co odpowiada.

10 stycznia, 14:31, Gość:

jeszcze raz przeczytaj to co napisałem, ale ze zrozumieniem

To raczej Ty przeczytaj ze zrozumieniem pierwszy post. Wszystkie inwestycje kolejowe oraz drogowe zarządzane przez gddkia są nadzorowane przez PiS i nie ma znaczenia czy się znajdują na terenie Warszawy. Tym bardziej nie podlegają Trzaskowskiemu.

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

10 stycznia, 09:50, Gość:

a co ma PIS do obietnic wyborczych Trzaskowskiego?

10 stycznia, 09:53, Gość:

Inwestycje drogowe jak POW i kolejowe leżą w gestii PiS, a nie Trzaskowskiego. Najwyraźniej nie wiesz kto i za co odpowiada.

jeszcze raz przeczytaj to co napisałem, ale ze zrozumieniem

G
Gość
10 stycznia, 10:33, Gość:

Głupoty piszą na temat POW. "Radni twierdzą..." To tak jakby pan spod budki z piwem mówił... :-P w październiku 2019 zaawansowanie robót było na poziomie 71 procent. Zimy praktycznie nie ma (zresztą w pracach w tunelu pory roku trochę mniej przeszkadzają) więc straszycie ludzi że coś się nie uda.

Tyle tylko, że nie cały tunel jest już wykonany.

G
Gość

Głupoty piszą na temat POW. "Radni twierdzą..." To tak jakby pan spod budki z piwem mówił... :-P w październiku 2019 zaawansowanie robót było na poziomie 71 procent. Zimy praktycznie nie ma (zresztą w pracach w tunelu pory roku trochę mniej przeszkadzają) więc straszycie ludzi że coś się nie uda.

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

10 stycznia, 09:50, Gość:

a co ma PIS do obietnic wyborczych Trzaskowskiego?

Inwestycje drogowe jak POW i kolejowe leżą w gestii PiS, a nie Trzaskowskiego. Najwyraźniej nie wiesz kto i za co odpowiada.

G
Gość

Wybory dopiero za 4 lata!!! władza może spać spokojnie

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

a co ma PIS do obietnic wyborczych Trzaskowskiego?

G
Gość
10 stycznia, 08:52, Gość:

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

zapytaj się Tuska

G
Gość

Czy jakakolwiek inwestycja drogowa i kolejowa nadzorowana przez PiS powstała w terminie zawartym w podpisanej umowie?

G
Gość

Tak było, tak jest i chyba tak zostanie...

Obiecują obiecują a potem i tak nie ma jak tego egzekwować.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3