Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerem po Opolu - kolejnymi ulicami możemy jechać rowerem "pod prąd"

Sławek Szota
Sławek Szota
Ulica Karola Miarki w dni powszednie obstawiona jest parkującymi samochodami, a w soboty i niedziele zupełnie pusta. Obecnie możemy zgodnie z prawem jeździć po niej rowerem w obu kierunkach, co umożliwia omijanie ruchliwej, zatłoczonej, dwupasmowej ulicy Ozimskiej.
Ulica Karola Miarki w dni powszednie obstawiona jest parkującymi samochodami, a w soboty i niedziele zupełnie pusta. Obecnie możemy zgodnie z prawem jeździć po niej rowerem w obu kierunkach, co umożliwia omijanie ruchliwej, zatłoczonej, dwupasmowej ulicy Ozimskiej.
Do grona opolskich dróg jednokierunkowych, po których możemy jechać rowerem w obie strony, dołączyła ostatnio ulica Karola Miarki oraz Ligonia. W ten sposób liczba takich ulic zwiększyła się w Opolu do 12 i pół*.

Ponieważ nie jesteśmy ogromnym miastem (zamykamy pierwszą trzydziestkę największych polskich miast), wyżej wymieniona liczba ulic, po przeliczeniu na statystyczny tysiąc mieszkańców, stawia nas dość wysoko w krajowym rankingu.
Warto przypomnieć, że jako jedni z pierwszych w Polsce mieliśmy śluzę rowerową. Jak można przeczytać w Wikipedii, w Opolu odbyła się również pierwsza w Polsce "Masa Krytyczna".
Przytaczam ciekawostki jednym "ku pokrzepieniu serc" (jak pisał Sienkiewicz), a drugim po, to by przestali narzekać i  jeżeli tylko chcą, to niech wsiadają na rowery. Bo, chociaż Holandią nie jesteśmy ani nawet Czechami, to nasze miasto rowerowo nie odstaje od "średniej krajowej". A jeżeli już, to w górę! (Oczywiście z zastrzeżeniem, że wiele rzeczy, by się przydało - zarówno tych tańszych  jak i  droższych, np: obniżenie licznych krawężników oraz kładki pieszo-rowerowe przez Odrę i kanał Ulgi).
Uliczki Karola Miarki i Ligonia są dość ważne dla rowerzystów. Wyobraźmy sobie, że jedziemy z Wyspy Bolko, przez Krakowską, Kościuszki (ta ulica nie jest, aż tak straszna , jak się początkującym wydaje).
Przedłużeniem Kościuszki jest ulica Karola Miarki, skręcamy w lewo w Ligonia i wjeżdżamy na ciąg pieszo-rowerowy biegnący wzdłuż ulicy Ozimskiej.
Dojeżdżamy nim aż do Lidla i McDonalda, a wykorzystując boczne uliczki możemy dotrzeć nawet do ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy Częstochowskiej i dojechać do ogródków działkowych, Lędzin i dalej, dalej, dalej.
Rowerowy problem polegał na tym, że  o ile mogliśmy tak jechać od Krakowskiej w stronę Lędzin, to z powrotem, legalnie, nie mogliśmy tą samą drogą wrócić.
Dzięki prawnemu "odetkaniu" uliczek Ligonia i Karola Miarki możemy jadąc od wschodu dotrzeć do skrzyżowania Kościuszki i Dubois, czyli dość daleko. Co więcej do Krakowskiej, możemy legalnie dotrzeć skręcając w lewo w Dubois, potem w jednokierunkowe ulice Targową i Damrota.
Warto dodać, że na takich ulicach jak Mickiewicza czy Ligonia samochody są zobowiązane do  parkowania w sposób  wymarzony dla ruchu rowerów  "pod prąd" -  po lewej stronie jezdni, przodem  do nadjeżdżającego z przeciwka.
 Jadący "pod prąd" rowerzysta dobrze widzi przez przednie szyby zaparkowanych samochodów, czy w autach nikt nie siedzi, i czy nie szykuje się do wysiadania. Przypomnijmy, że pewna  część rowerowych wypadków to nadzianie się na otwierane drzwi zaparkowanego auta
Przeczytaj też: Opolski rowerzysto! Nie trzymaj się za blisko krawężnika 
Rowerzysta jedzie wzdłuż zaparkowanych samochodów, znajduje się więc blisko środka jezdni. Gdy więc z na przeciwka pojawia się auto, cyklistę "odgina" w stronę prawego krawężnika, w najbliższą mijankę. A mijanki na takich ulicach tworzą się między zaparkowanymi autami w naturalny sposób , gdyż nie wolno pozostawiać auta na wyjazdach z bram i posesji. Dla przykładu na krótkim, 200 metrowym odcinku ulicy Ligonia rowerzyści mają do dyspozycji aż 6 takich naturalnych mijanek.
Ulice jednokierunkowe, po których, zgodnie z prawem można w Opolu jeździć rowerem "pod prąd", a tak  właściwie to "w obie strony":
Powstańców Śląskich, Niedziałkowskiego,Pasieczna, 11-Listopada, Odrowążów, Ostrówek (to na Pasiece)Bytnara-Rudego i Grota-Roweckiego (to osiedle, im.Armii Krajowej, czyli dawny ZWM)Mickiewicza.
Przeczytaj też: Na ulicy Mickiewicza w Opolu pojedziesz rowerem "pod prąd" Karola Miarki, Ligonia (to w okolicy kościoła Piotra i Pawła), Matejki (tu mamy jedyny kontrapas)*Przy ulicy Sosnkowskiego 2 fragmenty dróg rowerowych łączą się poprzez jednokierunkowy dla samochodów parking.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto