Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa

Redakcja MM
Redakcja MM
Z materiałów www.swiadomerodzicielstwo.com
Z materiałów www.swiadomerodzicielstwo.com Ilustracja Redakcji MM
III ogólnopolska edycja Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” rozpoczyna się w niedziele, 23 maja z okazji Dnia Matki w Zielonej Górze, na Placu Bohaterów w godz. 12.00 -16.00.

W namiocie kampanii „Kiedy 1+1=3”, który stanie na Placu Bohaterów Westerplatte, będzie można skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów: edukatora seksualnego lub położnej, zapoznać się z przewodnikiem po antykoncepcji, a także wziąć udział w quizach edukacyjnych, konkursach i wielu innych atrakcjach.
 
 
Inspiracją do powstania Kampanii „Kiedy 1+1=3” były niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczna wiedza nt. antykoncepcji w Polsce. Badania przeprowadzone w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa przez Centrum Badania Opinii Społecznej wykazały, że aż 51,7% młodych Polaków uważa, że wiedza nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca. Młodzi ludzie wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników – 55,4% i z Internetu - 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli - 34,9% i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Jednak w ich oczekiwaniu wiedzę taką powinni dostarczyć im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
 
 
Również młodociane matki potwierdziły, że patrząc z perspektywy czasu, ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca. Natomiast „młodociani dziadkowie” (osoby, które zostały dziadkami zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat) przyznali, że nie poruszali w rozmowach z dziećmi tematu środków antykoncepcyjnych, a „domowa edukacja seksualna” była pobieżna i nie odpowiadająca potrzebom młodych.

„Młodzież poszukuje informacji nt. życia seksualnego i antykoncepcji, gdy rodzice nie są w stanie jej zapewnić. Jednakże musi to być rzetelne źródło informacji. Dlatego celem Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa odbywającego się w ramach Kampanii „Kiedy 1+1=3” jest edukacja. Już po raz trzeci chcemy wspomóc młodych ludzi w pozyskiwaniu potrzebnej wiedzy” – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
 
 
W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Akcja inaugurująca kampanię odbędzie się 23 maja w Zielonej Górze na Placu Bohaterów w godz. 12.00 -16.00.

Podczas akcji w namiocie kampanii będzie można skorzystać z porad eksperta Joanny Dec – edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Organizator zapowiada dystrybucję broszur edukacyjnych „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz zachęca do wzięcia udział w quizach edukacyjnych z nagrodami. Parom, które świadomie planują rodzinę porad udzielą Joanna Habura i Beata Komarnicka z zielonogórskiej Szkoły Rodzenia „Ksenia”. Najmłodsi goście kampanii mogą uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora.
 
 
Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach porzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to kolejne przeprowadzone na potrzeby kampanii badania CBOS.
 
 
„Głównym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii jaką jest sfera intymna” – dodaje dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
 
 
Według wyników badania CBOS 73,2% młodych ludzi podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny.
 
Kolejne akcje edukacyjne w ramach kampanii odbędą się kolejno w: Krakowie (30.05), Katowicach (6.06), Kielcach (13.06) i Rzeszowie (20.06).
 
 
Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa. Patronem medialnym akcji jest zielonogórski społecznościowy serwis dziennikarstwa obywatelskiego Moje Miasto Zielona Góra.
 
 
Więcej informacji na stronie internetowej www.swiadomerodzicielstwo.com.

Co mówią badania opinii?
Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków

Młodzi ludzie czerpią wiedzę nt. życia seksualnego (w tym również środków
antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4%, z Internetu – 43,9%, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9%, z czasopism młodzieżowych – 32,6%.
Aż 51,7% uważa, że wiedza nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca.
Uważają jednak, że tę wiedzę powinni im dostarczać rodzice (opiekuni) – 72,9%, szkoła – 61,6% czy lekarz lub farmaceuta – 35,7%.
Trzy czwarte przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
79,9% młodych respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że brak wiedzy nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych jest główną przyczyną przypadkowych ciąż nastolatek.
73,2% podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny.

 

Sytuacja młodocianych matek

Większość uczestniczek badania przyznała z perspektywy czasu, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca.
Młodociane matki przyznały, że mimo podstawowej wiedzy na ten temat nie umiały połączyć jej z praktycznym zastosowaniem albo mówiły, że brakowało im wyobraźni bądź poczucia odpowiedzialności.
Większość kobiet zaszła w ciążę dość szybko od momentu rozpoczęcia współżycia seksualnego (w okresie do 6 miesięcy), zdarzało się to również u progu inicjacji seksualnej.
Choć pojawienie się dziecka kobiety oceniały pozytywnie, głównie ze względu na zwiększenie mobilizacji życiowej, to wspomniały też o problemach i trudnościach, o których wcześniej nie pomyślały:  trudność godzenia nauki z zajmowaniem się dzieckiem; zakończenie edukacji na niższym poziomie niż chciałyby; nowe obowiązki i odpowiedzialność; radykalna zmiana trybu życia, brak czasu na wiele innych rzeczy, brak życia towarzyskiego; brak umiejętności ułożenia sobie życia z ojcem dziecka wynikającej z niedojrzałości; żal, że dziecko nie ma lepszego biologicznego ojca.
Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że dziewczyny powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca.
Z perspektywy doświadczeń gdyby mogły cofnąć czas, rozpoczęłyby współżycie seksualne później albo – jeśli rozpoczęłyby w tym samym wieku – stosowałyby środki antykoncepcyjne.

 

Sytuacja młodocianych ojców

Zdecydowana większość uczestników badania odpowiedziała z perspektywy czasu, że stosowałaby środki antykoncepcyjne lub skłoniła partnerkę do ich stosowania, ale połowa z nich, że nie przesunęłaby wieku inicjacji seksualnej na później, przy czym niewiele mniej liczna grupa zdecydowałaby się na taki krok.
Młodociani ojcowie przyznali, że źródłem edukacji seksualnej młodych Polaków są: Internet, rówieśnicy i starsi koledzy/koleżanki oraz media, co pozostaje w kontraście do pożądanych źródeł wiedzy na ten temat – edukować powinni przede wszystkim rodzice, szkoła i lekarze (ginekolodzy, seksuolodzy), psychologowie; bardzo istotny jest dla nich profesjonalizm i fachowość w przekazywaniu wiedzy, gdyż rówieśnicy nie są traktowani jako osoby wiarygodne, podobnie jak Internet i media.
Większość respondentów jest przekonana, że lekcje wychowania seksualnego w szkole powinny być obowiązkowe z naciskiem na konsekwencje podjęcia współżycia seksualnego.
Według uczestników badania młodzi ludzie w Polsce nie są wystarczająco poinformowani o życiu seksualnym człowieka i chociaż źródeł informacji jest coraz więcej to są one niepełne i brakuje im umiejscowienia w szerszym kontekście (społecznym, emocjonalnym), a także brakuje im poważnego traktowania.
Najważniejszymi, najczęściej wymienianymi przez respondentów sposobami zapobiegania obawom związanym z podjęciem współżycia seksualnego są edukacja i stosowanie środków antykoncepcyjnych.
Ciąża partnerki spowodowała, że pojawiły problemy emocjonalne: prawie połowa potrzebowała wsparcia psychicznego w tym czasie oraz inne problemy takie jak: dotkliwe poczucie utraty wolności, poczucie bezsilności, rezygnacja z planów życiowych i rozrywek, zapewnienie warunków materialnych rodzinie, połączenie nauki z pracą, zaakceptowanie „ojcostwa”.

 
 
Sytuacja „młodocianych dziadków”

Większość dziadków przyznała, że tematy związane z dorastaniem, dojrzewaniem czy z życiem seksualnym rzadko były poruszane w ich domach, a o środkach antykoncepcyjnych mówiono jeszcze rzadziej niż o życiu seksualnym.
Większość respondentów nie miała również w szkole żadnych lekcji związanych z życiem seksualnym człowieka.
Dziadkowie przyznali, że rodzice nie edukowali ich, ponieważ sami mieli niewielką wiedzę nt. środków antykoncepcyjnych, bądź był to temat tabu.
W rodzinach respondentów, którzy byli zarówno „młodocianymi rodzicami jak i dziadkami”, większość osób w ogóle nie rozmawiała z rodzicami o sprawach dorastania i dojrzewania.
Podobnie wygląda sytuacja w domu respondentów odnośnie ich własnych dzieci. Większość nie poruszała tematu środków antykoncepcyjnych i spraw związanych z seksem, nie dostarczała literatury na temat życia seksualnego, ze względu na brak odpowiedniej wiedzy na ten temat, brak okazji do rozmów, skrępowanie tematem lub odczucie, że jeszcze jest za wcześnie na takie rozmowy lub dzieci już wszystko wiedzą z Internetu i TV.
Prawie wszyscy respondenci badania stwierdzili, że młodzi ludzie powinni być lepiej poinformowani o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie powinna przypadać rodzinie i szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca, a zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę. Zwrócili oni uwagę, że za mało mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach  rozpoczęcia współżycia seksualnego. Ponadto niektórzy respondenci zauważyli, że potrzebna jest  edukacja seksualna dla rodziców w formie szkoleń.
Wielu respondentów przypisało rodzinie pierwszoplanową rolę w kształtowaniu postaw seksualnych młodzieży, lecz tylko jedna osoba stwierdziła, że niezbędne jest przełamanie „wstydu seksualnego” w domu.
Prawie wszyscy respondenci są zdania, że środki antykoncepcyjne powinny być refundowane przez państwo.
Połowa respondentów z perspektywy czasu zadeklarowała, że więcej rozmawiałoby ze swoimi dziećmi na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych.

 
 
 
Źródła:

Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat.Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.
Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec/kwiecień 2009, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi ojcami z różnych regionów Polski, 7 mężczyzn zostało ojcami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 5 mężczyzn nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 13 ponad 10 lat temu.
Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec 2010, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi dziadkami, tj. osobami, które zostały babcią/dziadkiem zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat (17 babć i 13 dziadków) z różnych regionów Polski, 6 osób zostało babcią/dziadkiem zanim skończyło 40 lat,  najmłodsi „młodociani” dziadkowie urodzili się w latach 1971 – 1974 r.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto