Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ryanair na wojnie z CPK. O’Leary: „Lotnisko Bitcoin za 30 miliardów”. CPK: „Plan budowy nie jest szalony. Wręcz przeciwnie”

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szef Ryanaira zaatakował budowę CPK. Porównał ją do inwestycji w Bitcoina. - Ryanair podobnie jak żadna rozsądna linia lotnicza nie będzie latał z CPK - powiedział. Na te słowa zareagowali szefowie planowanego super-lotniska. - Plan budowy CPK nie jest „szalony” - mówią i podają argumenty.

Wraca dyskusja na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Swoją opinię w tej sprawie wyraził ekscentryczny szef Ryanaira Michael O'Leary. Na spotkaniu z dziennikarzami ostro krytykował ideę budowy CPK. Następnie w oświadczeniu wysłanym do mediów napisał:

- Ryanair zaleca, aby polski rząd przestał marnować 30 miliardów złotych na „lotnisko Bitcoin” w szczerym polu, a zamiast tego przekazał 5 miliardów złotych do PAŻP, która w następstwie nie będzie musiała podnosić opłat (za czym idzie wzrost cen biletów dla polskich konsumentów i turystów), a pozostałe 25 miliardów oszczędności należy zainwestować w polskie szpitale i polskie szkoły z korzyścią dla polskich obywateli, polskich lekarzy, polskich pielęgniarek i polskich nauczycieli – pisze O’Leary.

Ryanair na wojnie z CPK. O’Leary: „Lotnisko Bitcoin za 30 m...

Jego zdaniem idea CPK jest nieprzemyślana. Zapowiedział, że Ryanair nie będzie korzystać z nowego portu lotniczego, "podobnie jak, naszym zdaniem, nie uczyni tego LOT, ani żadna rozsądna linia lotnicza." Zapytaliśmy biuro prasowe LOT-u, czy podzielają opinię szefa największego taniego przewoźnika w Polsce.

- Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, PLL LOT jest skoncentrowany na tym, by uczestniczyć w CPK. Kibicujemy tej inwestycji i jesteśmy przekonani, że CPK będzie najlepszym portem przesiadkowym w tej części Europy - odpowiada nam biuro prasowe polskiego przewoźnika.

Wojna CPK i Ryanair. Sprzeczne interesy

O’Leary tłumaczył, że pasażerowie chcą latać z lotnisk Chopina i Modlina, które mogłyby zostać rozwinięte. Budowę CPK porównał do lotniska Brandenburg w Berlinie – tam inwestycja była opóźniona o ponad osiem lat. Pochłonęła też znacznie więcej środków niż zakładano.

Na te słowa zareagowali szefowie Centralnego Portu Lotniczego. - Prezes Ryanaira bardzo lubi szokować, a wygłaszając nieprawdziwe tezy niezmiennie forsuje interes swojej linii lotniczej i jest w tym bardzo konsekwentny. Plan budowy CPK nie jest „szalony”. Wręcz przeciwnie – to inwestycja przemyślana, oparta na liczbach i opłacalna dla polskiej gospodarki, a niekoniecznie dla irlandzkiego przewoźnika - mówi nam Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. - Nazwę „Bitcoin” można by za to zarezerwować dla portów, z których korzysta Ryanair i w przypadku których umowy są tak skonstruowane, że wraz ze wzrostem liczby pasażerów paradoksalnie maleją szanse na rentowność - dodaje.

Następnie odpowiada na zarzuty szefa Ryanaira. Jak słyszymy CPK ma być lotniskiem przesiadkowym, gdzie głównym przewoźnikiem będzie polski LOT. Berlin-Brandenburg nie ma wiodącego przewoźnika, a jego głównym celem jest realizacja połączeń bezpośrednich, tzw. point-to-point. Podobny sposób działania ma lotnisko w Modlinie.

Zdaniem szefów CPK priorytetem jest wygenerowanie ruchu przesiadkowego, którego nie będzie mógł obsłużyć Chopin - ze względu na to, że jest w środku miasta - ani Modlin, będący lotniskiem dla tanich linii (point-to-point). - Przewoźnicy regularni, np. LOT, korzystają z hubów, a przewoźnicy niskokosztowi, np. Ryanair, z portów point-to-point. Stąd wynika fundamentalna rozbieżność interesów i brak entuzjazmu Michaela O’Leary dla planów budowy Lotniska Solidarność. Jakoś musimy z tym żyć i z naszych planów z powodu krytyki prezesa Ryanaira nie zrezygnujemy - dodaje Majszyk. Jak przyznaje, nie oznacza to, że na rynku zabraknie miejsca: "przykłady ze świata pokazują, że oba segmenty – hubowy i docelowy – mogą współistnieć z korzyścią dla pasażerów."

Do sprawy na Twitterze, w znacznie ostrzejszy sposób, odniósł się także prezes CPK, Mikołaj Wild. "CPK w odróżnieniu od Ryanair nie uzyskał nigdy nielegalnej pomocy publicznej. Zamiast rezygnacji z CPK polscy podatnicy powinni zaoszczędzić, rezygnując z dotowania lotów Ryanair z portów regionalnych" - napisał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto