Rynek na ten moment, ma bardzo rozległe potrzeby, co z kolei przekłada się na jego duży potencjał. Ten dział wyraźnie rośnie i w najbliższym czasie powinien utrzymać wysokie tempo wzrostu. Dlaczego? Bo oznaczanie produktów odpowiednią etykietą jest z jednej strony niezbędnym elementem marketingu, który wpływa na zachowania zakupowe konsumentów, z drugiej natomiast wymogiem prawnym.
Etykieta – wpływa na decyzje zakupowe i informuje
Jaka powinna być etykieta? Przede wszystkim atrakcyjna wizualnie i czytelna, a do tego powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje najważniejsze dla konsumenta. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że w zależności od branży wymagania jakie ma spełniać etykieta są bardzo różne. Przykładowo przedstawicielom branży mrożonek będzie zależało na tym, aby etykieta była trwała i odporna na niskie temperatury oraz wilgotność, tymczasem branża kosmetyczna raczej będzie szukała rozwiązań przykuwających uwagę wyglądem np. transparentnych etykiet czy z ciekawym wzorem czy na ładnych, nietuzinkowych nośnikach. Dobra etykieta to więc taka, która odpowiada na specyficzne potrzeby naszego klienta.
Dobrym przykładem jest np. trend, który obserwuje się na rynku FMCG, gdzie cały czas zauważalny jest rosnący popyt na żywność, napoje oraz produkty higieny osobistej w związku z czym wciąż poszerza się także oferta różnych marek w tym segmencie. Coraz częściej konsumenci poszukują informacji dotyczących tego co jest najlepsze dla ich zdrowia, bezpieczeństwa, o ochronie środowiska czy też cechach społeczno-ekonomicznych produktów żywnościowych. Producenci stosują więc etykietowanie w celu dostarczania tego rodzaju informacji, a z drugiej strony w celu przyciągnięcia uwagi klienta do swojej oferty. Ładna, przyciągająca wzrok etykieta czy opakowanie, potrafią wyróżnić nasz produkt na tle innych stojących na półce sklepowej. Dodatkowo branża napojów jest świadkiem rosnącego trendu etykietowania dzięki personalizacji. Co więcej, zwróćmy uwagę jakie zabiegi stosują producenci wina, gdzie zdecydowanie wydają mniej środków na reklamy niż inne napoje, więc to właśnie tutaj etykietowanie odgrywa kluczową rolę w decyzji zakupu. Ponadto rozwój handlu elektronicznego w połączeniu z rosnącą siłą internetu i smartfonów także zwiększa wzrost rynku etykiet z nadrukiem. Tutaj, gdzie nie mamy bezpośredniego kontaktu z handlowcem, obraz jest istotnym elementem ,,sprzedającym” produkt, a więc istotna rola jest w tym także odpowiednio zaprojektowanej etykiety.
Nowoczesne technologie ułatwiające druk
Producenci nieustannie poszukują nowych sposobów prezentacji swoich produktów i tworzenia nowych tożsamości dla swojej marki. To zapotrzebowanie wymusza ciągłe rozwijanie i ekspansję nowych technologii etykietowania. I tu znowu wkracza do gry cyfrowy druk etykiet, który w wielu przypadkach potrafi mieć znaczącą przewagę nad tradycyjnymi, atramentowymi metodami druku. Pozwala chociażby na ekonomiczny druk w krótkich seriach, personalizowanie, czy druk na różnych nośnikach i wykorzystywanie materiałów, na których tradycyjny atrament nie jest wstanie drukować jakościowo np. ciemnych papierach barwionych w masie. Jeśli patrzymy na ilość sprzedawanych nośników pod etykiety, to widzimy, że sprzedaż mediów na roli stale rośnie. Mamy też coraz więcej różnych nośników używanych do druku etykiet, zarówno pod kątem ich dostępności jak i rodzajów. Chociażby papiery barwione w masie, nośniki syntetyczne, które jeszcze niedawno trudniej było wykorzystać do produkcji etykiet. Dziś jest to o wiele prostsze, dzięki rozwojowi cyfrowego druku w obszarze druku etykiet.
Producenci reagują na zmiany na rynku
Firmy specjalizujące się w dostarczaniu rozwiązań druku nieustannie rozwijają ofertę, aby
zaspokoić wymagania szybko rozwijającego się rynku etykiet. Firma OKI Europe Limited nawiązała właśnie strategiczną współpracę partnerską z firmami Kernow Coatings i Baker Materials w celu dalszego rozwoju i zaspokojenia potrzeb klientów w zakresie specjalistycznych nośników do drukowania wytrzymałych etykiet do różnych zastosowań.
– OKI, kontynuując rozwój firmy w segmencie rozwiązań do druku etykiet we własnym zakresie na żądanie, obserwuje zwiększony popyt na specjalistyczne nośniki — szczególnie pod względem trwałości. Staramy się pomóc klientom w pozyskiwaniu i tworzeniu wytrzymałych etykiet, które mogą być narażone na działanie różnych czynników, takich jak środki chemiczne, woda, ścieranie, itp. Syntetyczne, wytrzymałe nośniki oferowane przez Kernow Coatings dają znakomite efekty na drukarkach OKI i doskonale zaspokajają jakościowe wymagania klientów w różnych segmentach: od kosmetyków, poprzez paszporty dla roślin, etykiety na butelki od piwa, aż po wiele innych zastosowań. Dzięki temu firmy mogą drukować na żądanie i we własnym zakresie szeroką gamę różnych etykiet – mówi Rob Brown, dyrektor ds. rozwoju Pro Series w OKI na region EMEA.
– Firma Baker Materials doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest możliwość szybkiego i łatwego pozyskiwania nośników w formacie „gotowym do druku”. Dlatego ma w swoim asortymencie materiały Kernow zatwierdzone do użytku w drukarkach OKI z serii Pro10xx. Dzięki imponującemu doświadczeniu i obiektom najwyższej klasy Bakers oferuje szeroki zakres formatów nośników gotowych do użycia na drukarkach etykiet OKI z serii Pro10 drukujących z roli na rolę” – dodaje Rob Brown.
Jak już pisaliśmy dobra etykieta to taka, która odpowiada na specyficzne potrzeby naszego klienta. Dlatego właśnie drukarnie coraz chętniej sięgają po nowe produkty i rozwiązania technologiczne takie jak chociażby nasza drukarka do druku etykiet Pro1050 z dodatkowym piątym kolorem białym. Cyfrowe drukarki etykiet do druku ciągłego z roli na rolę, jak właśnie pięciokolorowa drukarka OKI Pro1050, zostały okrzyknięte przełomem w druku etykiet. Drukowanie w wysokiej rozdzielczości jest teraz możliwe przy dużych prędkościach drukowania, co z kolei poprawia przepustowość produkcji, zapewnia elastyczność i zmniejsza długoterminowe koszty. Możliwość drukowania etykiet w pełnym zakresie i zmiennych seriach oznacza, 100% kontroli nad procesem druku etykiet i ich dopasowywania do aktualnych norm i potrzeb klientów. Dzięki temu można szybko dostarczyć zamówione etykiety, które nie tylko spełniają obowiązki regulacyjne, ale także są w pełni dostosowane do przekazu marketingowego i założeń kolorystycznych i komunikacyjnych danej firmy. Teraz drukarnie mają możliwość zaoferowania szerszego spektrum możliwości.
[1] Smithers: “The Future of Digital Printing to 2032, digital printing product markets and forecasts”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?