Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S7. Wylotówka z Warszawy: drugie podejście. Tunele pod Bemowem i Bielanami oraz nasyp koło cmentarza

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
GDDKiA po raz drugi wybrała wykonawcę tzw. koncepcji programowej ekspresowej wylotówki z miasta na północ. Budowa S7 w Warszawie będzie niezwykle skomplikowana. Zbudować trzeba będzie węzeł z obwodnicą, dwa tunele oraz nasyp. Odcinek o długości niecałych 13 kilometrów ma kosztować - według obecnych cen - prawie dwa miliardy złotych.

- Wlot do Warszawy potrzebuje interwencji – przyznał minister Andrzej Witel. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po raz drugi rozstrzygnęła przetarg na koncepcję ekspresowej wylotówki z Warszawy (S7). Firma TFP, która poprzednio wygrała, wycofała się przed podpisaniem umowy. Wtedy miała dostać 3,4 mln zł.

- Chcemy jak najmniej narozrabiać – przyznaje Mariusz Paleczek, prezes Value Engineering Sp. z o. o. To jego firma podejmie się stworzenia koncepcji najtrudniejszej wylotówki z Warszawy. Dostanie za to 700 tys. zł więcej niż TFP (4,1 mln zł). Droga przechodzić będzie przez silnie zabudowane obszary Bemowa i Bielan, a potem tuż przy chronionym obszarze Kampinosu.

Najtrudniejsza wylotówka z Warszawy

Value ma rok na przygotowanie całościowego projektu. Wiadomo, że droga będzie miała 12,9 kilometra i zacznie się od nowego węzła N-S (skrzyżują się tam drogi S7 i S8), gdzie będzie szła wiaduktem. Dalej, od zachodu ominie Fort Bema i zanurkuje w długim na 1,1 km tunelu. Wynurzy się przy lotnisku Babice, gdzie (na powierzchni) zaplanowano węzeł gen. Maczka.

Następnie droga szybkiego ruchu schowa się w kolejnym tunelu (1123 m), by przed ul. Arkuszową przenieść się na estakadę. Tam zaplanowano węzeł z trasą mostu Północnego. Ostatni warszawski węzeł Wólka Węglowa znajdzie się na wysokości ul. Wóycickiego.

Dalej trasa zostanie zbudowana na nasypie po wschodniej części Kampinowskiego Parku Narodowego, omijając Łomianki od zachodu kończąc się w Kiełpinie tuż za węzłem Kolejowa. W sumie planowany odcinek będzie liczył 12,9 km.

- To będzie droga dwujezdniowa o trzech pasach ruchu w każdą stronę. W tunelach przewidujemy czwarty pas, jako pas awaryjny – mówi Jarosław Wąsowski, dyrektor oddziału Warszawa GDDKiA. - Celem tej budowy jest odseparowanie ruchu lokalnego od tranzytowego – dodaje.

Według harmonogramu w przyszłym roku gotowa powinna być koncepcja programowa, wtedy drogowcy chcą ogłosić przetarg w trybie projektuj i buduj. Droga ma być gotowa w 2025 roku. Na razie jednak brakuje kluczowej do rozpoczęcia prac decyzji środowiskowej.

- Jesteśmy na etapie uprawomocniania decyzji środowiskowej. Liczymy że za miesiąc sprawa się rozstrzygnie – komentuje Wąsowski. Szacowany na dziś koszt budowy to 1,9 miliarda złotych.

POLECAMY TEŻ:



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto