Samochody w Warszawie: w II RP zupełnie jak dziś?

Przemysław Ziemichód
Przemysław Ziemichód
Marszałek Józef Piłsudski w czasie rozmowy z córką Jadwigą (z prawej). Widoczni także: harcerz Jerzy Jeliński (1. z lewej) i żona marszałka Aleksandra Piłsudska (2. z lewej). W głębi widoczny samochód Ford T. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Nasi dziadkowie jeździli dokładnie tymi samymi markami samochodów, co my. Prawie sto lat i jedną wojnę światową oraz jeden PRL później, w Warszawie zmieniło się bardzo wiele, ale nie nasze przywiązanie do niemieckich marek samochodów, tanich włoskich aut i luksusowych amerykańskich marek.

247 odcieni warszawskiej motoryzacji

Za sprawą facebookowej grupy Warszawa - Historia Ukryta dotarliśmy do wykazu zarejestrowanych w stolicy aut. Dotyczy od lat 1923 do 1927 i wymienia 247 różnych marek pojazdów, które przynajmniej teoretycznie jeździły w tym okresie po ulicach II RP. Z wykazu tego możemy dowiedzieć się, między innymi, które marki cieszyły się największym zainteresowaniem naszych przodków i jak często luksusowe samochody gościły na stołecznych ulicach. Pod koniec lat dwudziestych w całej Polsce zarejestrowanych było około 40 tysięcy samochodów. Na powolny rozwój motoryzacji w naszym kraju wpływ miał kiepski stan dróg, niewielka zamożność społeczeństwa i kryzys gospodarczy spowodowany kolejnymi wojnami - I Wojną Światową oraz wojną Polsko-Bolszewicką. Warto pamiętać, że sygnalizacja świetlna pojawiła się w stolicy dopiero w połowie lat 20. XX wieku. Wszystko to miało wpływ na kształt warszawskiej motoryzacji. Przed wrześniem 1939 roku po stołecznych drogach jeździło 3 500 samochodów. Jakie marki można było zobaczyć w Warszawie najczęściej? W zestawieniu skupiliśmy się na najpopularniejszych markach samochodów osobowych.

Zobacz też:Warszawa prawie jak Detroit? Fabryki motoryzacyjne w przedwojennej Warszawie

Warszawa prawie jak Detroit? Fabryki motoryzacyjne w przedwo...

Fordy, Peugeoty, Renault i Fiaty

Jeśli prześledzimy tabelę rejestrowanych w Warszawie marek z łatwością dostrzeżemy, że Warszawiacy już w latach dwudziestych kupowali samochody firm, które do dziś produkują popularne w Polsce modele aut. Prym wiodły przede wszystkim pojazdy francuskie, włoskie i niemieckie. Szczególnie te pierwsze odgrywały ważną w stopniowym “motoryzowaniu” Warszawy. Między rokiem 1923 a 1927 zarejestrowano w stolicy 178 Citroenów, 149 Peugotów i aż 265 samochodów Renault. Co ciekawe, sporym zainteresowaniem, podobnie jak dziś, cieszyły się samochody włoskiego Fiata - łącznie 348 zarejestrowanych samochodów.

Szkoda, że nie Skoda

A co z innym, popularnym dziś koncernem, czyli czeską Skodą? Dziwić może nieobecność popularnego (wtedy jeszcze czechosłowackiego) producenta, przynajmniej do momentu, aż nie spojrzymy na liczby w rubryce Lanrin & Klement. Firma ta w roku 1925 została przejęta przez Skodę i produkowała kilka popularnych, także w Warszawie modeli samochodów.

Dobre, bo niemieckie

Podobnie, jak dziś, popularnością cieszyły się w Warszawie samochody produkcji niemieckiej. motoryzacja Rzeszy reprezentowana była przez wielką trójkę producentów tamtych czasów: Mercedesa, Adlera oraz Horcha, choć ten ostatni w Warszawie był właściwie nieobecny. Na przestrzeni lat 23-27 zarejestrowano zaledwie jeden samochód tej marki. Znacznie chętniej Warszawiacy sięgali za to po Mercedesy. Łącznie rejestrowano je 74 razy, zaś auta Adler pojawiły się w zestawieniu w ilości 37 egzemplarzy. W wykazie nieobecny jest natomiast popularny dziś w Polsce Volkswagen, produkowany dopiero od lat trzydziestych XX wieku w już wtedy nazistowskich Niemczech. Pojawi się natomiast Opel, którego rejestrowano w stolicy aż 80 razy. Popularnym modelem wówczas był Opel Olimpia.

Na Harleyu albo w Cadillacu

Dużą popularnością cieszyły się także samochody amerykańskie. Rekordzistą był w tej dziedzinie koncern Ford, którego wyroby rejestrowano w owym czasie 1288 razy.

Oprócz Forda w Warszawie widywano marki takie jak Buick, Cadillac, Chrysler, a szczególnie Chevrolet, którego w 1923 - 1927 zarejestrowano aż 161 egzemplarzy. Cadillakiem 370 jeździł m.in. prezydent Ignacy Mościcki, zaś marszałek Piłsudski był posiadaczem Cadillaca 355D Fleetwood Special. Auto do dziś można oglądać dziś w Łazienkach Królewskich. Co ciekawe, warszawiacy byli też posiadaczami motorów marki Harley Davidson. We wspomnianych latach rejestrowano je w Warszawie 53 razy.


Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3