SKM do Piaseczna i co dalej? Czy podwarszawska miejscowość włączy kolej wąskotorową do systemu transportowego?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Szymon Starnawski
Wraz z marcową korektą rozkładu jazdy warszawska SKM zainaugurowała połączenia do Piaseczna. Przy tej okazji burmistrz podwarszawskiej miejscowości zapowiadał rozwój węzła przesiadkowego oraz wykorzystanie wąskiego toru, który nadal znajduje się w Piasecznie. Zapytaliśmy, jaka jest realna szansa by mógł on np. spełniać rolę dowozową do pociągów regionalnych do Warszawy.

- Jeśli chodzi o możliwość włączenia wąskotorówki do systemu transportu publicznego, to są takie pomysły związane z projektowaniem rozwiązań transportowych powiązanych z obsługą CPK. Na razie jednak są to wstępne konsultacje i żadne decyzje nie zapadły - tłumaczy nam Joanna Ferlian-Tchórzewska z urzędu miasta w Piasecznie.

To brzmi znacznie ostrożniej niż wcześniejsze zapowiedzi burmistrza. Nie wiemy także dokładnie jak piaseczyńska wąskotorówka łączy się z CPK. Nasza rozmówczyni potwierdza, że w tej chwili infrastruktura jest wykorzystywana jedynie turystycznie, więc musi spełniać zupełnie inne wymogi. Na ten moment, ponieważ nie ma konkretnego projektu nie wiadomo jakie mogą być koszty i ich finansowanie. Jeśli mowa o CPK to rządowe, jeśli (tak jak myśleliśmy wcześniej) lokalna funkcja dowozowa to logiczne było także wystąpienie o dofinansowanie unijne na ten cel.

Co z planami stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji kolejowej?

W kwestii budowy węzła przesiadkowego Piaseczno ciągle czeka na uregulowanie kwestii własnościowych związanych z gruntami PKP. Sprawa regulacji trwa już wiele lat. Po uregulowaniu kwestii prawno-własnościowych w samych spółkach PKP, możliwe będzie podjęcie rozmów na temat możliwości wykorzystania wspomnianych nieruchomości przez samorząd. - Gmina Piaseczno planuje przede wszystkim podjąć działania zmierzające do budowy kolejnych parkingów, w tym planowanego wcześniej parkingu P&R w sąsiedztwie dworca PKP, a także powiększenia pętli autobusowej, co pozwoli na skierowanie do dworca większej liczby autobusów - mówi nam Ferlian-Tchórzewska.

W tej chwili większość terenów, na których zlokalizowane są przydworcowe parkingi, dzierżawione są od PKP, a niewielką część od właścicieli prywatnych. Dodajmy, że w skutek problemów z ułożeniem rozkładu (za który odpowiada PKP PLK) wyciętych zostało kilka połączeń SKM, linii S40, na trasie Warszawa Główna - Piaseczno. Wygląda zatem na to, że tak wyczekiwana inauguracja połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej, która miała być sygnałem do zmian na razie nie dała silnego impulsu, na który liczono. Węzeł przesiadkowy i kolej wąskotorowa to raczej plany w perspektywie kilku lat.

Kolejną inwestycją wyczekiwaną przez mieszkańców jest także budowa drogi DW 721 w nowym śladzie - do trasy S7

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie