Na wielkich ekranach nieopodal hotelu Marriott zlokalizowanego w centrum Warszawy, pojawiła się nietypowa animacja 3D, będąca elementem kampanii informacyjnej "Smok ostrzega o złej jakości powietrza". Celem akcji jest ostrzeganie mieszkańców stolicy za pomocą innowacyjnej technologii o zagrożeniu, jakie w dzisiejszych czasach niesie za sobą smog.
Twórcy kampanii połączyli animację 3D z danymi pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym. Animacja pojawia się, gdy normy jakości zostają przekroczone i zmienia w zależności od wyników pomiarów. Dym wokół smoka gęstnieje wraz z rosnącym poziomem pyłów zawieszonych - co obrazuje, jak mocno zanieczyszczone jest powietrze, którym oddychają mieszkańcy miasta.
Poniżej prezentujemy materiał wideo promujący akcję.
">
Smok ostrzega o smogu w stolicy
Pomysł kreatywny opierał się na przedstawieniu istoty, której zmysły są znacznie bardziej wyczulone niż ludzkie i pozwalają jej szybciej wykryć niewidzialne dla nas zagrożenie - wyjaśnia Damian Rezner, dyrektor operacyjny Screen Network, firmy odpowiedzialnej za stworzenie akcji.
Inicjatorzy kampanii wyjaśniają, że wygląd animacji został uzależniony od aktualnych odczytów poziomu pyłów zawieszonych z pobliskiej stacji pomiarowej.
Towarzyszący animacji smoka dym został wykreowany przy wykorzystaniu znanego z produkcji gier komputerowych silnika Unreal Engine. Umożliwia on modelowanie wirtualnego świata w real time. Wykorzystujemy bieżące odczyty poziomu pyłów zawieszonych i przekładamy je na generowany w czasie rzeczywistym dym towarzyszący animacji. Im jakość powietrza jest gorsza, tym dym staje się gęstszy. Dzięki temu zabiegowi udało się nam zwizualizować niewidzialne dla ludzkiego oka zagrożenie - tłumaczy Damian Rezner.
Niewidoczne zagrożenie
Organizatorzy akcji przypominają, że wiele osób nie jest świadomych tego, że powietrze, którym oddycha podczas spaceru czy drogi do pracy, może być niebezpiecznie dla ich zdrowia.
Smog to zagrożenie, którego często nie widać, a realnie wpływa na nasze zdrowie. Drapanie w gardle, kaszel czy trudności z oddychaniem, to objawy, z którymi musimy mierzyć się przez zanieczyszczone powietrze. Te dolegliwości doskwierają także smokowi. Choć zadymiona przestrzeń, to jego środowisko naturalne, nawet on nie czuje się dobrze. Rozdrażniony zieje ogniem, a dzięki wyostrzonemu zmysłowi węchu może szybciej wyczuć złą jakość powietrza i ostrzec osoby w pobliżu ekranu - mówią twórcy kampanii.
Damian Rezner wyjaśnia, że akcja nastawiona jest na podnoszenie świadomości o tym, jak często jesteśmy narażeni na działanie smogu, choć zazwyczaj nie mamy o tym pojęcia. - Zależało nam, żeby rozwiązanie było nie tylko efektowne, ale również użyteczne dla osób przebywających w przestrzeni miejskiej - kwituje dyrektor operacyjny Screen Network.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?