Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S.O.S. dla Modlina. Samorządowcy i mieszkańcy chcą ratować lotnisko. "Każda inicjatywa portu jest blokowana przez rząd"

Redakcja
Szymon Starnawski
We wtorek 15 czerwca 2021 roku w Modlinie odbyła się debata „S.O.S. dla Modlina”. Wzięło w niej udział kilkaset osób – nie tylko władze lotniska, przedstawiciele linii lotniczych Ryanair i firmy Egis, samorządowcy, ale także mieszkańcy powiatu, przedsiębiorcy, i pracownicy portu. Mimo zaproszenia, w spotkaniu nie wzięli udziału przedstawiciele PPL i strony rządowej. Szczegóły w tekście poniżej.

Przedsiębiorcy i mieszkańcy w obronie Modlina

Podczas spotkania mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz samorządowcy podpisali petycję w obronie lotniska w Modlinie. Apelują w niej, by rządowi udziałowcy, czyli Polskie Porty Lotnicze oraz Agencja Mienia Wojskowego wyrazili zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego/dopłaty do kapitału lub pozwolili na wejście do spółki inwestora prywatnego, który zagwarantuje środki niezbędne na funkcjonowanie i dalszy rozwój lotniska.

Do wybuchu pandemii liczba odprawianych w Modlinie podróżnych systematycznie rosła. W lutym 2019 r. wykonano tu 1884 operacje i obsłużono ponad 228 tys. pasażerów. W lutym tego roku zrealizowano 343 operacje i obsłużono ok. 11 tys. pasażerów.

Trzy propozycje w koszu

Marszałek Adam Struzik zwraca uwagę, że w sprawie ratowania Modlina przez cały czas trwa totalna obstrukcja ze strony rządowej. – Po raz trzeci sejmik województwa zabezpieczył 50 mln zł dla lotniska. Nie możemy ich wprowadzić do portu, bo PPL szuka przeszkód. Niestety, mamy zapis w umowie spółki o jednomyślności. Mam wrażenie, że stronie rządowej w ogóle nie zależy, aby to lotnisko funkcjonowało. Ludzie, którzy pobudowali tu parkingi, hotele, mają zbankrutować tylko dlatego, że ktoś sobie ubzdurał, że nie będzie tego lotniska? To skandal - powiedział Adam Struzik.

Wobec przedłużającego się paraliżu, marszałek wystosował do premiera dwie propozycje. Zaproponował m.in. wykup udziałów od strony rządowej i przejęcie odpowiedzialności za lotnisko, jednak bezskutecznie. Wobec powyższego zaproponował, aby to strona rządowa wzięła pełną odpowiedzialność za port. Niestety, wszystkie próby dialogu napotykają na uniki ze strony PPL. Pojawiło się trzecie rozwiązanie – prywatny, doświadczony inwestor – i na to też nie ma zgody PPL-u.

Modlin szybko wraca do normalności

Jak zauważył wiceprezes spółki Marcin Danił, port w Modlinie jest jednym z najszybciej wracających do gry po pandemii. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 800 tys. pasażerów, w tym roku władze spółki przewidują odbicie – milion sto obsłużonych pasażerów.

– Każda inicjatywa portu jest blokowana przez PPL. Nie da się tego inaczej nazwać niż chęć zlikwidowania konkurencji dla Radomia. Lata 2017-19 były dla nas latami rentowności. Generowaliśmy 12 mln zł rocznie. Dzięki tym środkom zrealizowaliśmy wiele inwestycji, więc opowieści PPL-u, że port jest nierentowny, są nieprawdą. Na dziś potrzebujemy 50 mln zł na remonty i rozwój – podkreśla Danił.

Lotnisko to miejsca pracy

Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego – jeden z udziałowców lotniska, podkreślił, że Modlin to ważne miejsce dla okolicznych przedsiębiorców. – Firma Egis wie, jaki potencjał ma ten port i chce tu zainwestować. Naszym zadaniem, jako samorządowców, jest rozwój regionu, dlatego popieramy działania firmy Egis – mówił Kowalski. Jak zadeklarował, Nowy Dwór Mazowiecki także jest za dopłatą do kapitału spółki i chce dopłacić w sumie 20 mln zł. Projekt czeka na uchwałę wykonawczą. Niestety, wszystko wstrzymuje strona rządowa.

– Okoliczni mieszkańcy żyją portem, ponieważ wielu przedsiębiorców tu zainwestowało. Co teraz mają zrobić? Kilka lat temu zaciągnęli kredyty, teraz mają problem ze spłacaniem. Zagłosujmy za wsparciem portu w Modlinie– zaapelował Jacek Kowalski.

Jest inwestor – nie ma zgody

Prezes Egis Project Polska Krzysztof Bernatowicz, przyznał, że firma dostała nieoficjalnie informację, według której PPL nie życzy sobie sprzedaży udziałów. Podkreślił także olbrzymi potencjał portu. Jego zdaniem jest bardzo mało lotnisk, które w tak szybkim tempie zdobywają 3 mln pasażerów. Egis chce wejść do spółki jako mniejszościowy udziałowiec. Zapewnia także o pełnym dostosowaniu się do potrzeb lotniska. Przedstawiciel inwestora zwrócił także uwagę, że wizytę na lotnisku składał niedawno ambasador Francji.

Gotowość do współpracy z lotniskiem zadeklarował także Michał Kaczmarzyk, prezes spółki Ryanair Sun. Ryanair od lat jest największym przewoźnikiem w Polsce. Zatrudnia w Polsce 1600 osób, z czego 350 w Modlinie. Na stałe bazuje tutaj sześć samolotów Ryanaira. Mogłoby być ich więcej, jednak na razie przepustowość terminala się wyczerpała.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto