Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Specjalne nocne kursy tramwajów, czyli "przecierak". Bez tych tramwajów mogłoby dojść do paraliżu przejazdów

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Niektóre tramwaje wyjeżdżają w nocy tylko po to, żeby ułatwić życie porannym kursom. Przecierak, bo o nim mowa, ma za zadanie przygotować sieć trakcyjną do porannych przejazdów kiedy istnieje zagrożenie zamarznięcia przewodów w nocy. Kiedy istnieje takie ryzyko i jak często tramwaje wysyłane są na specjalne nocne kursy?

Pierwsze tramwaje na pasażerskie linie dzienne wyjeżdżają na trasę przed godziną 5 rano. Wszystko wtedy musi działać, żeby od rana przewozić pasażerów i przygotować się do porannego szczytu. Najbardziej problematyczna i niebezpieczna jest sytuacja jeśli w nocy (czy też kiedy nie ma tramwajów na trasie) temperatura przejdzie przez zero. Jeśli macie wątpliwości co to oznacza - chodzi o topnienie, zamarzanie a także powtarzanie się tego procesu (np. topnienie i ponowne zamarzanie).

To wtedy istnieje zagrożenie zamrożenia sieci trakcyjnej i problemów z pobieraniem prądu z przewodów przez tramwaje. I właśnie po to, w takich sytuacjach, na trasę wyjeżdżają przecieraki. - Mamy cztery zajezdnie, w każdej z nich przygotowane są dwa wagony, które mogą spełniać tę funkcję. Kursują pomiędzy drugą a czwartą rano. Mają przygotować przewody do porannych wyjazdów - opowiada nam rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz.

Niestety te tramwaje nie zabierają one pasażerów

W zeszłym tygodniu takie przejazdy konieczne były np. dwa razy. W tym tygodniu prognozuje się silniejsze mrozy w nocy. Powietrze jest suche i prawdopodobnie nie będzie potrzeby jazdy przecieraków. Najbardziej potrzebne są, gdy powietrze jest wilgotne i może zamarzać na przewodach sieci trakcyjnej. Co ciekawe, rolę przecieraków spełniają stare wagony typu 105N. Stare, ale jare. Technika idzie do przodu, ale jednak pewne urządzenia są nie zastąpione.

Historia rzecz ważna

Jeśli mowa o technice to warto zwrócić uwagę, że z tym problemem borykano się od bardzo dawna. - Nie dawno natrafiłem na bardzo ciekawą historię z XIX-wiecznej Łodzi. W 1898 roku nie wiedzieli jak się za ten temat zabrać. Przecieraków jeszcze nie było. Przyszło im do głowy, żeby nasmarować przewody naftą. Niestety poskutkowało to pożarem - słyszymy od Macieja Dutkiewicza. Aż chce się zapytać: co mogło pójść nie tak?

Zatem jeśli zobaczycie tramwaj w nocy to niekoniecznie zawiezie on Was do domu. Jest szasna, że to nie regularna linia tylko specjalny przecierak, który umożliwia wyjazd na trasę porannym tramwajom.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto