Spektakularne budowy w Warszawie. Podwójny tunel, przesuwanie budynków i rekordowy żuraw
Tunel POW pod tunelem
Na Ursynowie Południowa Obwodnica Warszawy schowa się w tunelu. Budowa w środku miasta jest niezwykle trudna, ale przy okazji używane są nietypowe metody. Jezdnia znajdzie się tam na głębokości aż 20 metrów. Budowany tunel znajduje się tam nad drugim tunelem – w którym od lat 90. jeżdżą pociągi metra. Wykonawca wystąpił o oddzielne pozwolenie na budowę tylko na ten odcinek. Konieczne było odkopanie tunelu metra, oczyszczenie go, a następnie wzmocnienie konstrukcji. By możliwy był przejazd poniżej podziemnej kolejki jej trasę na kilkudziesięciometrowym odcinku zamieniono w most. Najpierw konieczne było odkopanie tunelu metra, oczyszczenie go, a następnie wzmocnienie konstrukcji. - W tym miejscu po każdej stronie tunelu wykonaliśmy dwie 6 rzędów ścian, oraz dwie dodatkowe barety, żeby w trakcie realizacji usztywnić całą konstrukcję. Na nich powstała belka transferowa, która „wchodzi” trzy metry pod tunel metra - tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik Astaldi. Jak słyszymy, prace musiały zostać podzielone na niewielkie etapy, ponieważ nad budowanym tunelem obwodnicy cały czas jeździło metro. W ścianie tunelu znalazło się kilka tysięcy prętów, żeby scalić go z belką i wzmocnić konstrukcję. Dopiero wtedy zaczęło się systematyczne wybieranie ziemi. - Tunel ściśnięty był stalowymi stężeniami, a w ostatnim etapie wylany został brakujący fragment stropu - dodał Witczyński.