Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro

Redakcja
Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro [ZDJĘCIA, WIDEO]
Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty. Tutaj "śpi" metro [ZDJĘCIA, WIDEO] Szymon Starnawski
75 sześciowagonowych pojazdów i 2,5 tys. pracowników. Tak w skrócie można przedstawić w liczbach metro warszawskie. My odwiedziliśmy z kamerą Stację Techniczno-Postojową na Kabatach, a konkretnie elektrowozownię. To właśnie tutaj "śpią" pociągi, a pracownicy dbają, aby wyjechały na tory sprawne i czyste. Poznajcie metro "od kuchni". Dalsza część poniżej.

Wielka "sypialnia" metra

Elektrowozownia to największy obiekt na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Trzeba przyznać, że ogromna przestrzeń robi wrażenie. I tętni życiem. To warsztat, parking i sypialnia dla pociągów metra w jednym.
Metro Warszawskie obsługuje 75 pojazdów oraz 450 wagonów, w tym starsze, produkcji radzieckiej typu 81, serii Metropolis i najnowsze Inspiro. Każdy z wagonów regularnie odwiedza elektrowozownię. W jakim celu?

W naszej elektrowozowni jest postój pociągów, które zjeżdżają z tunelu po wykonanej pracy. Wykonujemy tu też przeglądy i naprawy pojazdów - mówi nam kierownik sekcji mechanicznej działu remontów metra warszawskiego, Kamil Bober i dodaje: Jest to też sypialnia metra. Pociągi kursują w godzinach od 5:00 do godz. 24:00. Później część z nich „nocuje” na torach postojowych pierwszej i drugiej linii metra, a część - w tunelu.

Twarda 28. Zabytek wśród wieżowców. Łakomy kąsek dla dewelop...

Pociągi przechodzą regularne przeglądy kontrolne, okresowe i dodatkowe. Chodzi o to, aby zabezpieczyć poszczególne elementy pojazdów przed nadmiernym zużyciem. Innymi słowy - zapewnić pasażerom bezpieczną podroż. Pracownicy metra mają odpowiedzialne zadanie - regularnie sprawdzać stan wszystkich zespołów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu. W razie potrzeby wymienić elementy, które szybko się zużywają. Albo dokonać remontu.

Historia polskiego metra

Na terenie stacji znajdują się też warsztaty: elektryczny, elektroniczny, mechaniczny i pneumatyczny. Dzięki nim możliwe jest przeprowadzenie prób pod napięciem, jak również samodzielny wyjazd pociągów z hali. Nie brakuje też specjalnego stanowisko do mycia wagonów wewnątrz.

-Przeglądy - w zależności od typu pojazdu - wykonywane są co miesiąc lub co sześć miesięcy. Naprawy - co rok lub co dwa lata - mówi nam Bober. Jaki jest koszt naprawy jednego pociągu? - Najmniej kosztowne naprawy przeprowadzamy na pociągach rosyjskich. Im bardziej zaawansowany pociąg, tym wyższe koszta - dodaje kierownik.

Ale to nie wszystko. Teren Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty jest ogromny, a znaczną jego część pokrywają torowiska. Naszą uwagę zwrócił tor prób o długości 1,2 km służący do testowania nowych wagonów i tych po naprawach. Bardzo polubiły go...zające. Bliskość Lasu Kabackiego sprawia, że przychodzą tutaj każdego dnia. Stacja posiada też łącznik z torami kolejowymi. Siedmiokilometrowy odcinek torów łączy ją z bocznicą kolejową stacji PKP Warszawa Okęcie. To właśnie tą drogą na Kabaty dostarczany jest chociażby nowy tabor.

Ilu pracowników zatrudnia warszawskiego metro? - Na terenie stacji Techniczno-Postojowej w chwili obecnej pracuje ok. 500 osób. Ogólnie w metrze zatrudnionych jest ok. 2,5 tys. pracowników - mówi nam Bober. Budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty rozpoczęła się w latach 80. ubiegłego stulecia. Pociąg numer 1 zapoczątkował historię metra w Polsce. Przyjechał do nas prosto z Rosji na początku lat 90. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Od czasu budowy drugiej linii metra (i zakupu pociągów do jej obsługi) budynek elektrowozowni STP Kabaty nie jest już w stanie obsłużyć wszystkich wagonów.

Tak wyglądała Warszawa 900 lat temu. Niesamowite rekonstrukc...


Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto