Niemal dziesięć dni przed terminem wykonawca centralnego odcinka II linii metra połączył ze sobą dwie linie podziemnej kolejki.
Od początku wakacji nie można było przejechać metrem z Ursynowa na Bielany – pociągi dojeżdżały z jednej strony do Politechniki, z drugiej – do stacji Ratusz Arsenał. W tym czasie budowane były dwa połączenia pomiędzy dwiema liniami metra. Prace potoczyły się bez komplikacji i już od piątku metro będzie kursowało normalnie czyli pomiędzy Kabatami a Młocinami.
AIR SHOW RADOM 2013
- Mimo dużego zakresu budowa prowadzona była w bardzo dobrym tempie. Cieszę się, że udało się zakończyć prace ponad tydzień przed terminem. Wiem, że konieczność zamknięcia dwóch centralnych stacji była uciążliwa, dlatego tym bardziej dziękuję mieszkańcom Warszawy za wyrozumiałość - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Kim są z zawodu prezydenci polskich miast?
Operacja była skomplikowana. Tuż za stacją Centrum (patrząc w kierunku stacji Świętokrzyska) powstało połączenie torowe z II do I linii metra, którym w przyszłości pociągi z II linii będą mogły wjeżdżać na I linię w kierunku stacji postojowej Kabaty. W tunelu łączącym dwie linie ułożone są tory, na styku z I linią zamontowane zostały dwa rozjazdy i zwrotnica, tory z tzw. trzecią szyną (dostarczającą prąd do pociągów), przebudowane oświetlenie i sieć kanalizacyjna. Korekty wymagał także peron pasażerski i peron służbowy (w tunelu). Ważne było także wykonanie instalacji umożliwiającej przełączanie systemów sterowania ruchem pociągów na I i II linii. Dzięki tym pracom możliwy będzie sprawny, bezkolizyjny przejazd pociągów między I a II linią, z uniknięciem wielokrotnego zawracania i blokowania ruchu na I linii.
Drugie połączenie pomiędzy liniami metra to droga dla pasażerów. Na stacji Świętokrzyska, która będzie stacją przesiadkową, wybudowane zostało bezpośrednie połączenie peronu I linii z drugą linią. Tunele II linii (leżące w osi wschód-zachód) znajdują się pod tunelami I linii (leżące w osi północ-południe). Pomiędzy nimi powstała klatka schodowa, która łączy – poprzez przejście tunelowe pod wschodnim tunelem I linii - peron II linii z peronem I linii metra. Nad tunelami I linii wybudowana została także hala odpraw nowej stacji Świętokrzyska. Na razie jeszcze pasażerowie wsiadający do pociągów nie zobaczą wejścia do łącznika bo ściana na końcu peronu nie jest przebita – to zostanie wykonane w późniejszym terminie, już bez utrudnień w ruchu pociągów.
Po przywróceniu kursowania pociągów na całej I linii metra zlikwidowane zostaną linie zastępcze 74, 75 i Z-1. Linia tramwajowa 1, do końca wakacji, będzie kursowała ze zwiększoną częstotliwością, na wydłużonej trasie (Banacha - Żerań Wschodni). W godzinach porannego szczytu na swoje podstawowe trasy wrócą linie autobusowe 226, 527, 718, 738 oraz 805 (nie będą już podjeżdżały do stacji metra Centrum). Linia 520 nie będzie się zatrzymywała na dodatkowych przystankach METRO ŚWIĘTOKRZYSKA oraz KRÓLEWSKA, a dla linii 132 zostanie przywrócony przystanek METRO MARYMONT. (Źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy)
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?