- Funkcjonujemy w pewnym systemie, realizowaliśmy też wcześniejsze plany i strategię. Chcę dążyć do tego, żeby prace nad linią M3 i M4 realizowane były jednocześnie - powiedział nam Rafał Trzaskowski, podczas konferencji prasowej poświęconej planom rozbudowy metra. To wtedy okazało się, że M4 wypada najkorzystniej ze wszystkich linii. Gdy poprosiliśmy o szczegółowe dane dotyczące zakładanego obłożenia nowych linii metra, zobaczyliśmy to czarno na białym.
Linią M3, w szczycie, jeździć ma 10 tys. pasażerów na godzinę, a M5 - 19 tys. Natomiast dane dla M4 to aż 30 tys. pasażerów na godzinę. Będzie to linia wykorzystywana częściej niż dwie obecnie istniejące. Z tego powodu postanowiliśmy się dokładnie przyjrzeć przebiegowi trasy, która ma łączyć Tarchomin (Białołęka) z Wilanowem. "Teraz z okolic ratusza Tarchomina czas dojazdu na Wolę do biznesowej części miasta i ronda Daszyńskiego trwa tramwajami 35 minut. Linia metra M4 skróci tę podróż do 18 minut" - podaje stołeczny ratusz.
Gdzie będą stacje M4? Sprawdzamy
Wytyczyliśmy orientacyjny przebieg linii M4. Według naszych wyliczeń będzie miała 23 stacje, a cała trasa ok. 24 km długości. Na Woli i Ochocie stacje zaplanowano nawet co 700-800 metrów, natomiast na obrzeżach co 1,3-2 kilometra. Wydaje się, że większość trasy jest łatwa do ustalenia, ponieważ przechodzi przez spore węzły przesiadkowe. Oto kilka spostrzeżeń:
- stacja F16 Służewiec stanie się kluczowa dla pracowników tzw. "Mordoru" - o ile w momencie jej otwarcia w tej części miasta wciąż będą biura
- trasa wzdłuż ciągu ulic Okopowa - Towarowa - Grójecka będzie najbardziej zatłoczonym odcinkiem M4, a zarazem spowoduje, że centrum miasta przesunie się bardziej na zachód
- skrajne odcinki M4 na Białołęce i w Wilanowie pozwolą na szybsze dotarcie do centrów biurowych w Służewcu (o ile nie straci na znaczeniu), w okolicach Okęcie (w miejscu zlikwidowanego lotniska), a przede wszystkim na Woli (w okolicach Ronda Daszyńskiego)
- konieczne będzie szczegółowe zaplanowanie stacji na Białołęce. Według wstępnych planów miasta, M4 okrąża dzielnicę. Warto "wyprostować" trasę i dopasować ją pod nowe osiedla na terenie po fabryce Stare Świdry
- w porównaniu do nowego planu zakończenia M2 oraz linii M3, "czwórka" nie ma zawijasów, wobec tego podróż między dwoma krańcami będzie krótka - to ogromna zaleta M4.
Gdzie znajdą się nowe stacje? Zrobiliśmy symulację
Stacje metra linii M4 w Warszawie. Którędy przebiegać będzie...
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?