Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacje metra linii M4 w Warszawie. Którędy przebiegać będzie trasa "najlepszej linii w mieście"?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Prześledziliśmy przebieg M4.
Prześledziliśmy przebieg M4. naszemiasto.pl
Jak ustaliliśmy, linią M4 zaprezentowaną przez ratusz może jeździć nawet 30 tys. osób na godzinę. To więcej niż planowane wykorzystanie M3 i M5 łącznie. Na czym polega fenomen "czwórki"? Na jej bardzo dobrym przebiegu. Sprawdzamy, stacja po stacji, gdzie będzie można wsiąść w M4.

Przypominamy nasz tekst z marca 2023 roku.

- Funkcjonujemy w pewnym systemie, realizowaliśmy też wcześniejsze plany i strategię. Chcę dążyć do tego, żeby prace nad linią M3 i M4 realizowane były jednocześnie - powiedział nam Rafał Trzaskowski, podczas konferencji prasowej poświęconej planom rozbudowy metra (w marcu 2023). To wtedy okazało się, że M4 wypada najkorzystniej ze wszystkich linii. Gdy poprosiliśmy o szczegółowe dane dotyczące zakładanego obłożenia nowych linii metra, zobaczyliśmy to czarno na białym.

Linią M3, w szczycie, jeździć ma 10 tys. pasażerów na godzinę, a M5 - 19 tys. Natomiast dane dla M4 to aż 30 tys. pasażerów na godzinę. Będzie to linia wykorzystywana częściej niż dwie obecnie istniejące. Z tego powodu postanowiliśmy się dokładnie przyjrzeć przebiegowi trasy, która ma łączyć Tarchomin (Białołęka) z Wilanowem. "Teraz z okolic ratusza Tarchomina czas dojazdu na Wolę do biznesowej części miasta i ronda Daszyńskiego trwa tramwajami 35 minut. Linia metra M4 skróci tę podróż do 18 minut" - podaje stołeczny ratusz.

Gdzie będą stacje M4? Sprawdzamy

Wytyczyliśmy orientacyjny przebieg linii M4. Według naszych wyliczeń będzie miała 23 stacje, a cała trasa ok. 24 km długości. Na Woli i Ochocie stacje zaplanowano nawet co 700-800 metrów, natomiast na obrzeżach co 1,3-2 kilometra. Wydaje się, że większość trasy jest łatwa do ustalenia, ponieważ przechodzi przez spore węzły przesiadkowe. Oto kilka spostrzeżeń:

  • stacja F16 Służewiec stanie się kluczowa dla pracowników tzw. "Mordoru" - o ile w momencie jej otwarcia w tej części miasta wciąż będą biura
  • trasa wzdłuż ciągu ulic Okopowa - Towarowa - Grójecka będzie najbardziej zatłoczonym odcinkiem M4, a zarazem spowoduje, że centrum miasta przesunie się bardziej na zachód
  • skrajne odcinki M4 na Białołęce i w Wilanowie pozwolą na szybsze dotarcie do centrów biurowych w Służewcu (o ile nie straci na znaczeniu), w okolicach Okęcie (w miejscu zlikwidowanego lotniska), a przede wszystkim na Woli (w okolicach Ronda Daszyńskiego)
  • konieczne będzie szczegółowe zaplanowanie stacji na Białołęce. Według wstępnych planów miasta, M4 okrąża dzielnicę. Warto "wyprostować" trasę i dopasować ją pod nowe osiedla na terenie po fabryce Stare Świdry
  • w porównaniu do nowego planu zakończenia M2 oraz linii M3, "czwórka" nie ma zawijasów, wobec tego podróż między dwoma krańcami będzie krótka - to ogromna zaleta M4.

Gdzie znajdą się nowe stacje? Zrobiliśmy symulację

Prześledziliśmy przebieg M4.

Stacje metra linii M4 w Warszawie. Którędy przebiegać będzie...

Polecjaka Google News - Warszawa NaszeMiasto
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto