Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stare samochody nie wjadą do centrum Warszawy? Radny zgłosił pomysł w tej sprawie

red.
Fot. Piotr Smoliński, Polska Press
Powraca temat ograniczenia wjazdu samochodów do centrum Warszawy. Jeden z miejskich radnych zaapelował do władz stolicy o przyspieszenie prac nad wprowadzeniem stref środowiskowych, wysuwając pomysł o zakazie wjazdu do ścisłego centrum starych samochodów. Jak się okazuje władze Warszawy deklarują zainteresowanie tą koncepcją. Poniżej dalsza część artykułu.

O apelu radnego Michała Czaykowskiego poinformował portal TVN Warszawa. Warszawski samorządowiec zwrócił się do władz miejskich z pytaniem o postęp prac nad wprowadzeniem stref środowiskowych w stolicy. Jednocześnie wysunął pomysł, że jeśli taka strefa zostałaby utworzona, nie powinny do niej wjeżdżać samochody niespełniające normy emisji spalin lub wyprodukowane przed określoną datą – Czaykowski podał tu przykład ponad 25-letnich aut z silnikiem diesla.

Czaykowski w uzasadnieniu swojej koncepcji przywołuje rozwiązania zaimplementowane w Berlinie. – Ponad 10 lat temu podobny system z powodzeniem wprowadzono w Berlinie. Wydzielono w kilku centralnych okręgach administracyjnych strefę LEZ (czyli Low Emission Zone), w wyniku czego w ciągu trzech pierwszych lat zniknęło z berlińskich ulic ponad 70 tysięcy najbardziej trujących aut – powiedział portalowi TVN Warszawa. Dodaje też, że jak najszybciej powinny rozpocząć się w tej sprawie konsultacje społeczne z mieszkańcami – wyniki dialogu z warszawiakami mają pomóc w określeniu wielkości stref, w których obowiązywałyby obostrzenia w ruchu (Czaykowski wspomina nie tylko o centrum Warszawy, ale również o części Woli i Ochoty).

Wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska w reakcji na słowa radnego stwierdziła, że władze miasta przychylnie patrzą na plan utworzenia w stolicy „stref czystego transportu”. Kaznowska zapowiedziała powołanie komitetu sterującego, którego zadaniem będzie czuwanie nad procesem wprowadzania do miejskiego systemu komunikacyjnego założeń z zakresu elektromobilności. Jednym z celów tego ciała ma być wstępne określenie zasięgu rejonów „czystego transportu”.

Kluczowe wydaje się tu pytanie o obostrzenia, jakie mogą przynieść ze sobą strefy – wciąż bowiem nie można odpowiedzieć na pytanie, czy samochody z silnikiem spalinowym zostaną objęte całkowitym zakazem wjazdu, czy też będzie on możliwy po uiszczeniu opłaty. Przypomnijmy, że w lutym Sejm przyjął rządową ustawę o elektromobilności. Daje ona samorządom możliwość wprowadzenia stref, do których wjeżdżać mogą jedynie auta napędzane energią elektryczną, gazem ziemnym lub wodorem. W toku prac wykreślono jednak z projektu zapis o umożliwieniu wjazdu w obręb strefy samochodom z silnikiem spalinowym, pod warunkiem uiszczenia opłaty. Z aktu prawnego wynika więc, że jeśli gmina utworzyłaby taką strefę, wjazd do niej byłby całkowicie uniemożliwiony autom z „klasycznymi” silnikami. Sytuacja może się jednak zmienić – w parlamentarzyści pracują bowiem nad kolejnym, wysuniętym przez rząd projektem – tj. nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Okazuje się, że jej projektodawcy powracają do pomysłu opłat. W nowej ustawie o biokomponentach i paliwach ciekłych, a konkretniej w artykule 8. znajduje się zapis, iż to rada gminy będzie w uchwale ustanawiać "strefę czystego transportu", a, co ważne, za pobieranie opłat odpowiedzialni będą: wójt, burmistrz bądź prezydent. Darmowy wjazd do strefy dostępny uzyskają pojazdy elektryczne oraz te napędzane wodorem i gazem ziemnym. Natomiast posiadacze samochodów spalinowych uzyskają pozwolenie na wjazd po dokonaniu opłaty, która nie może być wyższa niż 2,5 zł za godzinę i 25 zł za dobę. Ustawa określa też cele na jakie samorząd musi przeznaczyć te środki: oznakowanie strefy czystego transportu, zakup autobusów zeroemisyjnych czy pokrycie kosztów analizy korzyści i strat, jakie przynosi wprowadzenie w komunikacji miejskiej pojazdów niespalinowych. W kontekście apelu radnego Czaykowskiego i stanowisko wiceprezydent Kaznowskiej, kluczowe okażą się więc wyniki prac legislacyjnych – dopiero po ich zakończeniu będziemy bogatsi o wiedzę, co ostatecznie przyniesie ze sobą ewentualne wprowadzenie przez miasto „stref czystego transportu”.


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto