Nowe obwodnice w Warszawie i okolicach
Szumne zapowiedzi drogowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała szczegóły programu wartego aż 28 miliardów złotych. Przez dekadę w Polsce ma powstać aż sto obwodnic o łącznej długości ok. 820 kilometrów.
- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jakie obwodnice dla Mazowsza?
Na Mazowszu, w ciągu najbliższej dekady, powstanie dziewięć nowych obwodnic. Najbardziej zaawansowane prace trwają w Lipsku. Tam w przyszłym roku podpisana zostanie umowa na budowę drogi krajowej nr 69 (dwa pasy ruchu). Obwodnica o długości 6,4 km ma kosztować niecałe 200 mln zł. Według zapowiedzi ma zostać otwarta za cztery lata.
Rok później gotowa będzie obwodnica Pułtuska (dk nr 57 i 61). Obecnie, spośród trzech propozycji, wybierany jest optymalny przebieg drogi o długości 15,2 km. Budowa ma rozpocząć się w 2022 roku i kosztować ok. 780 mln zł. To jedna z najbardziej kosztownych inwestycji w całym programie GDDKiA.
W Ciechanowie przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 60 (10 km) ma zostać ogłoszony na początku 2024 roku. Budowa ma zakończyć się w 2029 roku. Krajowa sześćdziesiątka ma stanowić alternatywny dojazd do Warszawy.
Niewiele wiadomo także w sprawie kolejnych wybranych do realizacji obwodnic. Zagwarantowano jedynie, że w tej dekadzie powstaną wygodne drogi tranzytowe dla:
- Łącka - 3 km w ciągu drogi nr 60, do 2028 roku
- Ostrołęki - 12 km w ciągu drogi nr 53, do 2027
- Siedlec - 7 km w ciągu drogi nr 63, do 2028
- Skaryszewa - 5 km w ciągu drogi nr 9, do 2028
- Sokołowa Podlaskiego - 15 km w ciągu dróg nr 62/63, do 2028
- Zwolenia - 8 km w ciągu drogi nr 79, do 2028
Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. "Pomimo sukcesywnej poprawy jakości dróg i działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej [dot. bezpieczeństwa - red.]. Do większości wypadków dochodzi na terenie zabudowanym (71,2% ogółu). W wielu wypadkach biorą udział niechronieni uczestnicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści" - podaje GDDKiA. Chodzi także o wyprowadzenie z miast tranzytu, a także zmniejszenie hałasu i poprawę jakości powietrza.
Obwodnice sfinansowane będą z Krajowego Funduszu Drogowego.
Zobaczcie też:
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?