Można mieć spore wątpliwości dotyczące sensu tej budowy. Przypomnijmy, że kładka powstanie na wysokości ulic Karowej i Okrzei. To jest praktycznie w bezpośrednim sąsiedztwie Mostu Śląsko-Dąbrowskiego oraz zaledwie kilka minut drogi od Mostu Świętokrzyskiego. Ten drugi jest obecnie zdecydowanie najlepiej przystosowanym do poruszania się przez pieszych i rowerzystów.
Zobacz wizualizacje i informacje o planowanym moście pieczo-rowerowym przez Wisłę
Miasto jednak argumentuje, że powstanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Od momentu wybrania wykonawcy i podpisania umowy dostanie on 118 tygodni na realizacje. Władze Warszawy liczą, że uda się oddać ją do użytku w 2024 roku.
Jak poinformował stołeczny ratusz, oferty na budowę są już analizowane, a złożono ich łącznie pięć:
- Mostostal Warszawa – 159 milionów złotych,
- Budimex – 120 milionów złotych,
- Strabag – 134 miliony złotych,
- Intop Warszawa – 89 milionów złotych,
- konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt – 228 milionów złotych.
Najniższa oferta niekoniecznie musi zostać wybrana, zwłaszcza, że wcześniej miasto szacowało wybudowanie kładki na około 180 milionów złotych. Ponadto najtańsza oferta jest znacząco niższa od pozostałych co może oznaczać, że różni się też od nich jakościowo. Raczej odpadnie najdroższa propozycja, która nie mieści się w kosztorysie, a zatem miasto najprawdopodobniej wyda na swój pomysł około 120-160 milionów złotych. Czy to dobry pomysł w czasie kryzysu finansowego?
Gorącym orędownikiem realizacji kładki jest Prezydent Warszawy
Praga dzięki przeprawie przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią, praską wersją Traktu Królewskiego – mówi Trzaskowski.
Przypomnijmy jednak, że niedawno Łukasz Puchalski z ZDM zwrócił uwagę, że "Most im. Józefa Poniatowskiego także jest bliski stanu zużycia". Na najbliższe lata trzeba znaleźć 75 mln zł, by "zabezpieczyć konstrukcję od spodu". Konieczne będą także remonty jezdni. Oprócz tego planowane są remonty wiaduktów Trasy Łazienkowskiej, co będzie prawdopodobnie skutkowało ograniczeniami w ruchu także na moście. Oznacza to wiele utrudnień na śródmiejskich przeprawach dla kierowców oraz dla komunikacji miejskiej.
Kładka będzie alternatywą i nowym rozwiązaniem dla pieszych i rowerzystów. Oni jednak nie dominują ruchu na mostach, na których ruch będzie ograniczony lub wstrzymany. O tym jakie alternatywy i rozwiązania miasto przygotowuje dla kierowców nic nie wiadomo. Natomiast zdecydowano się na wydanie sporych pieniędzy na most pieszo-rowerowy.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?