Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaka będzie? Ratusz pokazał projekt i plany jej rozwoju. Będą też konsultacje z mieszkańcami

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński
Miasto zaprezentowało konkretny projekt obszaru, który miałaby objąć warszawska Strefa Czystego Transportu. Poznaliśmy także normy, które będą musiały spełniać samochody wjeżdżające na ten teren. Plan rozwoju strefy przewidziano aż do 2032 roku. Od razu wzbudził on sporo pytań oraz ożywioną dyskusję. Równocześnie ruszają konsultacje społeczne w tej sprawie.

24 proc. mieszkańców uważa, że najlepiej, gdyby warszawska strefa czystego transportu, podobnie jak w Krakowie, objęła obszar całego miasta, zaś 34 proc. wybiera opcję minimalistyczną – ze strefą tylko w ścisłym centrum Warszawy. Zdaniem 42 proc. optymalny byłby jeden z pośrednich wariantów strefy, obejmującej Śródmieście oraz część lub całość otaczających je dzielnic – obszar gęstej zabudowy miejskiej - informuje miasto. Badanie w grudniu 2022 roku przeprowadziła Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych na grupie 512 osób.

Zaprezentowany projekt zakłada, że Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie teren mniej więcej pokrywający się z obwodnicą Śródmieścia (po jej dokończeniu poprzez m.in. budowę obwodnicy Pragi)

materiały prasowe

Póki co projekt zakłada, że strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r. W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.

To co na pewno zaskakujące to fakt, że chociaż plan na zaostrzanie norm, które mają spełniać pojazdy rozpisano aż do 2032 roku, to do tego czasu nie przewidziano zmian np. zakładających rozszerzenie strefy. Ratusz jednak zaznacza, że rada miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy – taka decyzja będzie jednak wymagała wcześniejszych konsultacji z mieszkańcami, dodaje. Ważniejszym elementem chyba będzie jednak stworzenie pełnej obwodnicy Śródmieścia (brakuje częściowo odcinka zachodniego czy obwodnicy Pragi) i miasta (brakuje domknięcia trasy S17), tak by umożliwić pojazdom właśnie ominięcie strefy i centrum Warszawy.

materiały prasowe

Będą konsultacje z mieszkańcami

Kilka dni temu informowaliśmy, że miasto przygotowuje się do konsultacji społecznych w kwestii Strefy Czystego Transportu. Pewnie to nieco zaskakujące, że jednocześnie zaprezentowano konkretny projekt (a nie np. kilka wariantów), ale najważniejsze, że mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się na ten temat. Konsultacje społeczne strefy czystego transportu rozpoczynają się już dzisiaj.

Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: [email protected] lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Więcej o konsultacjach społecznych w tej sprawie znajdziecie pod tym adresem: konsultacje.um.warszawa.pl/sct.

materiały prasowe
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto