Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu. Radni zdecydowali o powiększeniu strefy

Barbara Woźnica
Barbara Woźnica
Strefa płatnego parkowania zostanie powiększona na Ochocie i Żoliborzu
Strefa płatnego parkowania zostanie powiększona na Ochocie i Żoliborzu Michał Rogala
Duże zmiany czekają kierowców parkujących na Żoliborzu i Ochocie. W czwartek 15 kwietnia Rada Warszawy podjęła decyzję o powiększeniu strefy płatnego parkowania niestrzeżonego na terenie tych dwóch dzielnic. Radni zdecydowali też o wprowadzeniu nowego abonamentu obszarowego. Więcej o zmianach w artykule poniżej.

W czwartek, 15 kwietnia stołeczni radni zajęli się uchwałą rozszerzającą strefę płatnego parkowania o Żoliborz i Ochotę. To kolejny etap nowej polityki parkingowej zapowiedzianej w 2019 r. przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

- Wzorem innych europejskich miast chcemy zmieniać nawyki transportowe mieszkańców poprzez rozszerzanie strefy płatnego parkowania. Porządek w tym zakresie robimy już od kilku lat, jednak kulminacja prac nastąpiła w ciągu ostatniego roku - dzięki dobrej współpracy z Radnymi m.st. Warszawy. Tak jak zapowiadał prezydent Rafał Trzaskowski, w ostatnim czasie udało się też uszczelnić system dzięki wprowadzeniu pojazdów e-kontroli. To ogromny projekt, który w znaczącej części sfinansowany został ze środków unijnych - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Strefa płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu

W obu dzielnicach badania zapełnienia i rotacji miejsc pokazały przytłaczający udział osób przyjezdnych w ogólnej liczbie pojazdów parkujących (pojazdy „przyjezdne” były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy). I to mimo pandemii, w i tak zaniżonych na korzyść mieszkańców warunkach.

Na Ochocie, ze względu na dogodną komunikację tramwajową i autobusową, obszary sąsiadujące z osiami transportowymi dzielnicy, tj. ulicami Grójecką, Żwirki i Wigury oraz Al. Jerozolimskimi, stają się „naturalnym” wyborem parkingowym osób „uciekających” z płatnej strefy. Dodatkowym celem podróży są liczne obiekty akademickie.

W przypadku Żoliborza źródła problemu są dwa. Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach.

Konsultacje z mieszkańcami

Jesienią ubiegłego roku w obu dzielnicach prowadzone były konsultacje społeczne. Z powodu pandemii miały one formę wirtualną, tzn. było to dziesięć spotkań z mieszkańcami i radnymi za pośrednictwem ZOOMa. Każde z nich dotyczyło konkretnego obszaru Żoliborza lub Ochoty.

- Na każdym chętni mogli zadawać do oporu pytania dotyczące szczegółowych zmian i składać wnioski i uwagi. W spotkaniach brali udział nasi inżynierowie projektujący rozwiązania na poszczególnych ulicach, wszystkie były transmitowane przez YouTube’a (można je sobie obejrzeć), po każdym spotkaniu prowadziliśmy też dyżury telefoniczne, w czasie których odpowiadaliśmy na pytania - tłumaczy Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.

W sumie na Ochocie podczas 5 spotkań, na żywo zabrało głos 231 osób, 85 osób zadzwoniło z uwagami, 294 zgłosiły swoje uwagi przez e-formularz, a kolejne 241 mailem. Na Żoliborzu w 5 spotkaniach wzięło udział aktywnie 251 osób, 49 zadzwoniło a 496 przesłało uwagi przez e-formularz, wpłynęło również 310 maili.

W trakcie konsultacji w obu dzielnicach mieszkańcy przede wszystkim wskazywali na konieczność wprowadzenia jakiejś formy abonamentu obszarowego i generalnie zwracali uwagę, by nie likwidować miejsc parkingowych.

- Na Ochocie pytali o ochronę podwórek przed parkowaniem uciekających ze strefy, o wyznaczenie obszarów lub odcinków wyłącznie do parkowania dla mieszkańców i o szczegółowe rozwiązania dla konkretnych ulic. Na Żoliborzu szczegółowymi tematami były głównie propozycje wprowadzenia jednego kierunku na konkretnych ulicach - relacjonuje nam Jakub Dybalski.

Abonament obszarowy

Podczas czwartkowej Rady Warszawy, radni zdecydowali również o wprowadzeniu nowego abonamentu dla mieszkańców stref objętych płatnym parkowaniem. Teraz abonament mieszkańca pozwala mieszkającym w granicach SPPN na parkowanie bez opłaty w ścisłym sąsiedztwie swojego miejsca zamieszkania. To „ścisłe sąsiedztwo” to obszar w promieniu 150 m od adresu, powiększony o okolice w promieniu 100 m od parkomatów, które się w nim znajdują. Dla każdego mieszkańca jest wyznaczany indywidualnie Taki abonament kosztuje 30 zł rocznie.

Jak tłumaczy rzecznik ZDM-u czwartkowa uchwała daje mieszkańcom drugą możliwość, czyli wybór tzw. abonamentu obszarowego.

- Każdą dzielnicę podzielimy na kilka mniejszych stref i abonament obszarowy będzie dotyczył jednej z nich – tam mieszkaniec będzie mógł parkować bez opłat. Będą dużo większe niż obszary abonamentowe wyznaczane na dotychczasowych zasadach. Taki abonament ma kosztować 600 zł rocznie - tłumaczy Dybalski.

Każdy mieszkaniec SPPN będzie mógł sobie wybrać który z tych dwóch rodzajów abonamentów parkingowych go interesuje. Abonament w każdej formie ma przysługiwać tylko mieszkańcom rozliczającym PIT w Warszawie. Według projektu uchwały, zmiany mają wejść w życie 6 września. O abonamenty według nowych zasad będzie można wnioskować w sierpniu.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto