Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa płatnego parkowania powiększy się od 2 stycznia. Mokotów i Praga-Północ już przygotowane na zmiany. Co dalej?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Już 2 stycznia nastąpi kolejne powiększenie warszawskiej strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. SPPN rozszerzy się o rejon pl. Hallera na Pradze-Północ oraz nowe obszary na północnym Mokotowie. Co dokładnie się zmieni i jak będzie wyglądać sytuacja w tych rejonach dla mieszkańców oraz "przyjezdnych"? Sprawdzamy.

Zgodnie ze zmianami, uchwalonymi na czerwcowej sesji rady miasta, na Górnym Mokotowie strefa zostanie poszerzona do ulicy Różanej (wcześniej planowano tylko do Madalińskiego), a na Dolnym Mokotowie do Gagarina - tak jak wcześniej planowano. Na Pradze-Północ rozszerzenie SPPN obejmie obszar w rejonie placu Hallera (kwartał ulic Jagiellońska, Ratuszowa, 11 Listopada i Starzyńskiego). Dotychczas teren okalający ten kwartał obejmował strefę płatnego parkowania i kierowcy uciekali przed opłatami właśnie tam.

Rozszerzenie SPPN na wskazane obszary ma na celu poprawę sytuacji parkingowej na tych obszarach poprzez ograniczenie długotrwałego postoju pojazdów osób spoza tego obszaru. Pozwoli to na poprawę dostępności miejsc postojowych dla mieszkańców oraz dla postoju krótkotrwałego - mogliśmy przeczytać w uzasadnieniu.

Na Mokotowie widać już przygotowane zmiany

Zwężone zostały obie jezdnie ulicy Boboli od Rakowieckiej do Madalińskiego. Prawy pas został przekształcony w miejsca parkingowe. Pojawiły się już parkometry. Podobnie w Alei Niepodległości. Zatoki z miejscami do parkowania, po obu stronach wspomnianej ulicy, na odcinku od Madalińskiego do Dąbrowskiego (a więc nieco dalej niż Różana), zostały oznaczone już jako miejsca płatnego parkowania.

naszemiasto.pl

Co dalej?

Wciąż nie ma decyzji o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania niestrzeżonego na Kamionku i Saskiej Kępie. Radni i Prezydent Warszawy chcieliby, żeby tak się stało, ale w dalszym ciągu trwają prace i konsultacje nad kolejnym rozszerzeniem strefy. Pojawiają się protesty mieszkańców, ale też głosy poparcia dla wprowadzenia tam strefy. Wciąż trwają poszukiwania kompromisowego rozwiązania.

- Dla mnie jest bardzo ważne, żeby strefa płatnego parkowania była i objęła te miejsca. Trudno sobie wyobrazić, żebyśmy mieli strefę płatnego parkowania na Pradze, z której wyjęta byłaby Saska Kępa czy Kamionek. Dajemy sobie jeszcze trochę czasu, dlatego, że pojawiły się kontrowersje - mówił kilka miesięcy temu Rafał Trzaskowski.

Wydaje się, że na Mokotowie to także może nie być koniec. Strefa płatnego parkowania do Różanej zapewne będzie oznaczać przeniesienie się kierowców w rejon stacji Metra Racławicka. Ulice takie jak Odolańska, Ursynowska, Aleja Niepodległości czy Dąbrowskiego już teraz są zastawione w ciągu dnia. Będzie pewnie jeszcze gorzej. To może oznaczać, że sami mieszkańcy będą chcieli kolejnego rozszerzenia strefy by pozbyć się ze swojego rejonu niechcianych aut. W 2021 roku można było zobaczyć plany, które pokazywały SPPN na Mokotowie aż do Odyńca.

naszemiasto.pl

Abonament mieszkańca

Sprawy związane z abonamentem, a więc jego wyrobienie lub przedłużenie można załatwić:

  • całkowicie przez internet– pod adresem abonamentzdomu.zdm.waw.pl,
  • stacjonarnie – w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.

ZDM zachęca do skorzystania z opcji wyrobienia abonamentu przez internet, która w łatwy i szybki sposób pozwala załatwić niezbędne formalności, jak do tej porty otrzymaliśmy ponad 5 tys. wniosków online o wydanie abonamentu.

Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN,
  • rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie,
  • jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

Abonament rejonowy, kosztuje 30 zł rocznie i pozwala zaparkować na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zameldowania: w rejonie do 100 m od parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu, co przekłada się średnio na kilkadziesiąt miejsc postojowych. Uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców”, czyli na odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką o treści „Nie dotyczy posiadaczy identyfikatora „B-35” – XYZ”, gdzie XYZ oznacza kod obszaru wpisany na identyfikatorze. Do abonamentu rejonowego przyporządkowane są odcinki B-35 znajdujące się w rejonie do 150 m od miejsca zameldowania.

Abonament obszarowy, kosztuje 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch równych ratach) i pozwala zaparkować na obszarze obejmującym całe osiedle. Obszary abonamentowe obejmują ok. 800-1200 miejsc postojowych. Parkować można po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Osoba zameldowana na granicy obszaru może wybrać, w którym obszarze będzie obowiązywał abonament. uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców” B-35 na całym obszarze obowiązywania abonamentu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto