Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sześć lat temu zaczęła się budowa II linii metra. Jak teraz wyglądają prace nad kolejką podziemną?

Redakcja
Sześć lat temu zaczęła się budowa II linii metra. Jak teraz wyglądają prace nad kolejką podziemną?
Sześć lat temu zaczęła się budowa II linii metra. Jak teraz wyglądają prace nad kolejką podziemną? Szymon Starnawski
Po latach planowania, przesuwania funduszy i wyznaczania tras, 16 sierpnia 2010 roku rozpoczęto prace terenowe przy II linii warszawskiego metra. Sprawdzamy, jak wygląda postęp na tej trasie, po sześciu latach od rozpoczęcia budowy.

Decyzję o budowie II linii metra podjęto już w 2005 roku. Wtedy jeszcze miała ona biec z Bemowa na Bródno, bez odgałęzienia przy Stadionie Narodowym. Z czasem jednak zmieniono plany i przesunięto termin, bo pierwotnie kolejka pod Wisłą miała jeździć już w czasie Euro2012.

Problemem okazały się pieniądze. W pierwszym przetargu najtańsza oferta (5,8 mld zł) ponad dwukrotnie przewyższyła środki, które chciało wydać miasto. Nawet ostateczni wykonawcy, konsorcjum Astaldi-Gulermak, zaproponowali budowę za ponad 400 mln więcej niż za drugim podejściem zakładało miasto. Warszawa zmieniła swój budżet na kolejne lata i zaczęła się walka o II linię metra. Ostatecznie, pomimo kłopotów z pracami pod dnem rzeki, otwarto ją 8 marca 2015 roku, po prawie pięciu latach od rozpoczęcia prac ziemnych.

Co dalej z metrem?

W międzyczasie toczyła się zawzięta dyskusja nad kształtem dalszego odcinka II linii metra. Białołęka chciała, żeby trasa zakończyła się w ich dzielnicy, a Gocław nalegał na wpisanie południowej odnogi do planu. Ostatecznie, mimo protestów, trasa zakończy się na Bródnie, a po drugiej stronie na Bemowie, przy rogatkach miasta. O odnogę w kierunku Gocławia cały czas toczy się bój, obecnie została wpisana w plany trzeciej nitki metra, której budowa ma zacząć się w bliżej nieokreślonej przyszłości (po roku 2020). Białołęka została wykreślona.

Zobacz też: Metro na Targówku. Rozpoczyna się budowa, będą utrudnienia. Zobacz zmiany [TRASY, OBJAZDY]

Drugi etap prac upłynie pod znakiem 3+3. Trzy nowe stacje pojawią się na Woli: Płocka, Młynów i Księcia Janusza, a kolejne na Pradze i Targówku: Szwecka, Targówek, Trocka. Co ciekawe, wybudują je te same firmy, które budowały centralny odcinek. Z tym, że Astaldi zajmuje się odcinkiem wschodnim, na którym już ruszyły prace, a Gulermak zachodnim. Tam sytuacja nie wygląda różowo, ponieważ cały czas nie ma pozwolenia na rozpoczęcie prac, które wydaje wojewoda. Konieczne są poprawki.

- Prośbę o uzupełnienie dokumentacji dostaliśmy w postanowieniu od wojewody w czerwcu i lipcu. Poprawki są mocno zaawansowane, ale Metroprojekt (przyp. red. przedsiębiorstwo koordynujące prace nad kolejką podziemną) deklaruje, że złoży je w najbliższych dniach. Dodatkowo uzyskaliśmy wymagane odstępstwo kolejowe w obiektach C7 i D7, które leżą w pobliżu linii kolejowej (przyp. red. stacja Młynów i tunel) – tłumaczy Anna Bartoń, rzecznik metra.

Sześć lat temu zaczęła się budowa II linii metra. Jak teraz wyglądają prace nad kolejką podziemną?
Sześć lat temu zaczęła się budowa II linii metra. Jak teraz wyglądają prace nad kolejką podziemną? Szymon Starnawski

Źródło: metro.waw.pl

To jednak nie koniec kłopotów. Wojewoda podsyła kolejne poprawki. Metro zapewnia, że zostaną one dostarczone szybciej niż przewidywany w postanowieniu termin 90 dni. Mimo tego budowa nie rusza, czy to oznacza, że oddanie kolejnego odcinka metra zostanie przesunięte w czasie? - Nadal obowiązującym terminem jest 38 miesięcy od podpisania umowy. Czyli nadal terminem zakończenia umowy jest 2019 rok – dodaje Anna Bartoń.

Dalszy ciąg

W sierpniu podjęto decyzję o stworzeniu III linii, której trasa dotrze na Gocław. Druga nitka będzie więc krótsza, ale ma być budowana szybciej. Za trzy lata przejedziemy już z Targówka na daleką Wolę, a w 2022 gotowa ma być całość trasy. Wsiądziemy do niej na krańcu Połczyńska przy granicy Bemowa i Włoch. Dotrzemy aż do stacji Bródno, czyli w pobliże trasy Toruńskiej.

Co ciekawe, tym razem krytyka dotyczy zbyt szybkiego tempa budowy. W tej chwili w miejscu, gdzie za sześć lat ma powstać stacja Połczyńska rosną chaszcze. Co prawda ma tam powstać osiedle, ale jego budowa jeszcze się nie rozpoczęła.

**Zobacz też:

Tajemnice Metra Warszawskiego. Laserowe skanery, system kamer i automatyczne sterowanie pociągami

**

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto