Dziś z Warszawy do Poznania jedziemy pociągiem około czterech godzin. Przed wojną kolej motorowa „wykręcała” wynik 3:33. Współczesny rezultat to jednak sprawa trwającego od czerwca 2017 roku dużego remontu. Na trasie Sochaczew (mazowieckie) – Swarzędz (wielkopolskie) wymieniane są tory, instalowana jest nowa trakcja, modernizowane przejścia podziemne i perony. Koszt zmian to dwa miliardy złotych, z których sporą część dokłada Unia Europejska.
Pociągi przyspieszą. Jak długo będziemy jechać z Warszawy do stolicy Wielkopolski? - 9 czerwca jest korekta rozkładu jazdy. Wtedy pociągi powrócą na dawną trasę. Czas jazdy skróci się do 3 godzin 10 minut, jednak nie od razu. Nastąpi to tydzień lub dwa później, gdy maszyniści poznają i rozjeżdżą nową trasę – tłumaczy Radosław Śledziński z PKP PLK, która odpowiada za remont.
Pociągi nie będą już jeździć objazdami przez Gniezno i Inowrocław. Powrócą na docelową trasę na której niestety wciąż będą trwać prace. Dlatego czas jazdy skróci się jedynie o 20 minut.
- Do końca 2020 roku będziemy montować urządzenia sterowania ruchem. Ta procedura nie wpłynie na bezpieczeństwo pasażerów czy na ruch pociągów, ale nie pozwoli na osiągnięcie maksymalnej prędkości na tej trasie – słyszymy od PKP PLK. Docelowa przepustowość i prędkość zostanie osiągnięta dopiero w 2020 roku.
Szybciej od przyszłego roku
System sterowania ruchem pozwoli na osiągnięcie przez większą część trasy prędkość 160 km/h. Oznacza to, że po zakończeniu wszystkich prac z Warszawy do Poznania pojedziemy o ponad godzinę szybciej niż obecnie.
Docelowy czas jazdy [2 godziny 20 minut – red.] zostanie osiągnięty, gdy skończymy całą inwestycję. Została ona podzielona na odcinki i jest zaplanowana do 2020 roku – tłumaczy Radosław Śledziński. Pierwszy odcinek: Poznań - Konin będzie gotowy w sierpniu przyszłego roku, drugi nieco opóźniony dopiero na koniec 2020. PKP nie przewiduje jednak wcześniejszych korekt rozkładu jazdy i kolejnego, nawet niewielkiego, przyspieszenia.
- Będzie to 15-20 minut szybciej niż przed modernizacją trasy. Prędkość dla PKP PLK nie była w tym przypadku najważniejsza. To, że pojedziemy trochę szybciej jest ważne, jednak najważniejsze jest zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości – dodaje Śledziński. Trasa E20 stała się dość popularna, także jako połączenie biznesowe. Nie wszyscy chcą jeździć między stolicą a Poznaniem zatłoczoną (a do tego niezwykle drogą) autostradą A2. Co ciekawe, trasa zostanie przystosowana również do kursów cargo pociągami długimi na 750 metrów.
POLECAMY TEŻ:
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?