Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej Warszawa-Łódź. Ma powstać za pięć lat. Docelowo pociągi pojadą nawet 350 km/h

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Za pięć lat podróż z Warszawy do Łodzi ma skrócić się o połowę i zająć 45 minut. Tak obiecują przedstawiciele spółki CPK. Właśnie poznaliśmy wariant inwestorski kolei dużych prędkości planowanych dla super-lotniska. Ma powstać do 2027 roku. Koszt na razie nie jest znany.

Spółka CPK, budująca port lotniczy pod Warszawą, przedstawiła właśnie wariant inwestorski dla połączenia kolejowego Warszawa – CPK – Łódź. To kluczowa linia dla funkcjonowania planowanego portu, a zarazem pierwsza, która powstanie w ramach „szprych” kolejowych dla CPK. Ma powstać do 2027 roku i zostać otwarta równocześnie z wielkim lotniskiem.

Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. W pierwszym etapie pociągi rozpędzą się do 250 km/h. To pięćdziesiąt kilometrów szybciej niż obecny rekordy na trasach Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Katowice. Wciąż jest to prędkość możliwa do osiągnięcia przez działające już w Polsce pendolino.

Pięć pracowni chce zaprojektować CPK. Mają doświadczenie prz...

Według planów z Warszawy do CPK dotrzemy w ok. 15 minut, a do Łodzi w 45 minut. Założenia projektowe pozwolą na „wyciśnięcie” jeszcze lepszych czasów. CPK zakłada, że nową linią będą mogły poruszać się super-szybkie pociągi pędzące nawet 350 km/h. To jednak możliwości linii. Na razie PKP nie planują zakupu taboru, który by na to pozwolił. Planiści spodziewają się, że do 2050 roku liczba pociągów na tej trasie wzrośnie trzykrotnie.

Szybka trasa kolejowa Warszawa-Łódź. Którędy pojadą pociągi?

Linia ma być gotowa za pięć lat w 2027 roku. Rozpoczynać się będzie tuż za Warszawą Zachodnią. Już teraz podczas przebudowy stacji kolejarze przygotowują korytarz pod kolej dużych prędkości (KDP). Dalej trasa przebiegnie wariantem W31, czyli:

  • w tunelu pod Odolanami i stacją Warszawa Główna Towarowa
  • na powierzchni przetnie trasę S8 w pobliżu stacji Warszawa Gołąbki
  • następnie przebiegnie w stronę Ożarowa Mazowieckiego i równolegle do A2 aż do rejonu miejscowości Tłuste
  • za węzłem CPK na północ od Guzowa
  • linia zbliży się do autostrady A2 w rejonie Bolinowa.

Szczegółowy plan przedstawiamy poniżej.

mat. pras.

W Brzezinach, po wschodniej stronie Łodzi, powstanie nowy przystanek PKP, który będzie obsługiwał nową linię.

Co dalej z linią Warszawa-Łódź? Kiedy rozpoczęcie budowy?

Biorąc pod uwagę ciągnącą się latami budowę – a de facto remont – połączenia kolejowego Warszawy z Trójmiastem można zastanawiać się czy budowniczowie CPK zdążą uporać się z trasą w pięć lat. Odcinek o długości ok. 140 kilometrów ma właśnie wariant inwestorski, jednak do rozpoczęcia budowy wciąż daleka droga. Teraz spółka będzie składać wniosek o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Następnie potrzebna jest decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę. Dopiero wtedy można wbić symboliczną pierwszą łopatę.

„Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność” – czytamy w komunikacie spółki CPK. Na tym etapie nie jest znany koszt budowy linii z imponującym tunelem pod Odolanami w Warszawie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto