W środę rano, 4 kwietnia, budowniczowie drugiej linii metra opuścili tarczę TBM (Tunnel Boring Machine) "Annę" do szybu startowego przy rondzie Daszyńskiego. Operacja zaczęła się ok. godz. 9.30.
Udostępnij artykuł na Facebooku |
Jak wyjaśniają pracownicy Metra Warszawskiego, szyb startowy został wcześniej odpowiednio przygotowany: w ścianie szczelinowej, gdzie tarcza rozpocznie drążenie, powstał stalowy pierścień uszczelniający, który ma zapobiegać dostawaniu się wody gruntowej. Zbudowano też stalową ramę z trzema podwójnymi kotwiami, by 400-tonowe czoło tarczy mogło się odepchnąć. Potem tarcza odpychać się będzie od kolejnych ułożonych fragmentów obudowy.
Oglądaj zdjęcia »
Tunel powstaje na Marywilskiej
Jednocześnie w halach przy Marywilskiej produkowane są elementy obudowy tunelu. We wtorek, 3 kwietnia, ukończono budowę tysięcznego pierścienia. Docelowo ma powstać ich 7 tysięcy.
Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok 6,5 m., składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień). Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton.
Jak będą drążyć tunele?
Centralny odcinek drugiej linii metra drążyć będą w sumie trzy tarcze typu TBM. Ich elementy powstały w fabryce Herrenknechta w niemieckim Schwanau. Pierwsza rozpocznie drążenie prawego tunelu od Ronda Daszyńskiego w stronę Powiśla. Później dołączy do niej tarcza TBM2, która będzie drążyć równoległy tunel - nie mogą one jednak pracować równocześnie obok siebie ze względów bezpieczeństwa. TBM3 wydrąży oba tunele po prawej stronie Wisły, od Powiśla do Dworca Wileńskiego. Maszyny będą posuwały się średnio 10 metrów dziennie.
Każdą tarczą kierować będą zaledwie trzy osoby, pełniąc wyłącznie funkcje nadzoru. Tarcza będzie „sama” drążyć tunel, od razu obudowywać go betonowymi elementami i odprowadzać wykopany grunt na zewnątrz. Po jej przejściu w czystych tunelach będzie można montować instalacje.
Gigantyczne tarcze dla Warszawy
Tarcze TBM zaprojektowane zostały specjalnie dla centralnego odcinka drugiej linii metra. Są pomalowane w żółto-czerwone barwy miasta. Mają 6.270 mm średnicy i
długośćcałkowitą 97 metrów. Każda z tych potężnych maszyn waży ponad 615 ton i potrzebuje do pracy aż 1 200 kW. Tarcze będą drążyć tunel, przepychając grunt z siłą 45.000kN.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?