18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To koniec warszawskich "parówek". Stare tramwaje znikną do końca roku

Marta Lewkowicz
Fot. Bartek Kosiński / Polskapresse
Są charakterystycznie zaokrąglone, głośne i mało wygodne, ale stały się symbolem stolicy. Po Warszawie jeździ wciąż dziesięć składów dwuwagonowych typu 13N. Ale urzędnicy zapewniają, że już niedługo.

Zimą jest w nich przeraźliwie zimno, bo nie mają żadnego ogrzewania. Latem z kolei za gorąco, ale przy otwartych oknach jeździło się elegancko - mówi pan Kazimierz, który codziennie dojeżdża do pracy tramwajem. - Będzie mi ich brakowało - dodaje.

Zobacz: Dwukierunkowy tramwaj Swing już w zajezdni Wola [ZDJĘCIA]

"Trzynastki" oprócz wielu wad mają bowiem też swoje zalety. - Należą do nich niewątpliwie duże okna, które łatwo otworzyć, dzięki czemu tramwaje te są wyjątkowo przewiewne. Sprawdzają się też jesienią, kiedy jest ślisko na torach. Dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu hamulców często udawało się unikać zderzeń z innym tramwajem - wymienia Robert Człapiński z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Przyznaje, że na pewno będzie ich trochę żal, ale miasto musi wymieniać tabor, a pasażerowie przyzwyczajeni już są do większego komfortu jazdy.

- W tej chwili składy 13N jeżdżą już tylko w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Na ich miejsce wprowadzamy stopniowo nowoczesny tabor - niskopodłogowe, monitorowane swingi - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Co stanie się z wycofanymi z torowisk "parówkami"? Przynajmniej siedem wagonów na pewno zostanie zachowanych. Przetrwać ma między innymi prototypowy egzemplarz z 1959 roku, który jeździ po stolicy do dziś. Reszta pójdzie po prostu na złom.

Czytaj także: Cmentarzysko tramwajów na Utracie: Czy wiecie co dzieje się z wysłużonymi wagonami?

- Wyjmujemy z nich, co się da, a resztę sprzedajemy w konkursach ofert na kilogramy - mówi Michał Powałka. Jeden wagon to koszt około kilkunastu tysięcy złotych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To koniec warszawskich "parówek". Stare tramwaje znikną do końca roku - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto