Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tragiczne statystyki wypadków w Warszawie. Co trzeci dzień miało miejsce zdarzenie z udziałem pieszego

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
W 2020 roku niemal co trzeci dzień w stolicy miał miejsce wypadek z udziałem pieszego. Z 44 ofiar wypadków w Warszawie 22 stanowią piesi, aż 192 pieszych zostało rannych. Dlaczego w całej Polsce spadła liczba ofiar śmiertelnych wypadków, a w Warszawie wzrosła? Odpowiedzią jest nadmierna prędkość i łamanie przepisów przez kierowców. Dalsza część tekstu poniżej.

Przerażający wzrost ofiar wypadków drogowych w Warszawie

Według informacji stołecznej policji w 2020 roku w 664 wypadkach w Warszawie zginęły 44 osoby (o 9 więcej niż w 2019 r.), a 732 odniosły rany. Te liczby szokują, zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę wiosenny lockdown spowodowany pandemią koronawirusa. Dlaczego w całej Polsce spadła liczba ofiar śmiertelnych wypadków, a w Warszawie wzrosła? Odpowiedzią jest nadmierna prędkość i łamanie przepisów przez kierowców.

Różnica jest zauważalna. Między 2018 a 2019 r. kierowcy zaczęli jeździć po warszawie wolniej. W 2020 r. znów te prędkości wzrosły.

Brawura warszawskich kierowców

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, w czasie pandemii stołeczni kierowcy jeździli szybciej niż w poprzednich latach. - Odsetek przekraczających prędkość o ponad 50 km/h był o 1/4 wyższy. To może tłumaczyć, dlaczego wypadki, których w 2020 r. było dużo mniej niż w poprzednich latach, były tragiczniejsze w skutkach - przekazują drogowcy. Aż 530 tys. kierowców przekroczyło prędkość o ponad 10 km/h. To 38 proc. wszystkich pomiarów (rok wcześniej było 34 proc.). Co jednak szalenie istotne, ponad 8 tys. kierowców, czyli 0,59 proc. przekroczyło prędkość o ponad 50 km/h, czyli powinno stracić prawo jazdy.

Z 44 ofiar wypadków w Warszawie 22 stanowią piesi, aż 192 pieszych zostało rannych. Niemal co trzeci dzień w stolicy miał miejsce wypadek z udziałem pieszego.

Gdzie jest Policja?

W środę 3 lutego 2021 roku, aktywiści ruchu miejskiego Miasto Jest Nasze spotkali się przed budynkiem Komendy Stołecznej Policji w Warszawie, aby zwrócić uwagę na bierność policji w sprawie łamania przepisów przez kierowców. - Zachęcamy mieszkańców Warszawy, żeby pod hasztagiem #GdzieJestPoilicja. Opisywali w mediach społecznościowych niebezpieczne zdarzenia na drogach, Ten element obywatelskiej presji jest konieczny, żeby policja zaczęła wywiązywać się ze swoich obowiązków i zajęła się ściganiem bandytów drogowych - mówi Jan Mencwel, prezes MJN.

Policja wypowiada wojnę pieszym

Jak warszawska policja walczy z tym problemem? - Wypowiada wojnę… pieszym! 22 stycznia warszawska drogówka zorganizowała kontrolę w ramach akcji NURD - przypomina Justyna Kościńska z MJN. Efekt? Policja ukarała mandatami aż 119 pieszych i tylko 39 kierowców.

Statystyki policyjne mówią jasno: w okresie styczeń - grudzień 2020 r. najwięcej wypadków spowodowanych było przez kierujących pojazdami – 93% wszystkich wypadków.

Jak wyglądają kontrole prędkości w Warszawie? Policja rokrocznie robi statystyki najbardziej niebezpiecznych ulic i skrzyżowań. Ale czy w ślad za tymi statystykami idzie zwiększenie kontroli policji w tych miejscach? Czy w zeszłym roku pojawiały się tam patrole stołecznej drogówki i kontrole fotoradarowe? Aktywiści MJN skierują wniosek do Policji z prośbą o opublikowanie takich informacji.

- W naszym wniosku pytamy: przez ile dni warszawska drogówka stała z radarem na Jerozolimskich przy Ryżowej, na Towarowej i Prostej przy rondzie Daszyńskiego oraz na Radiowej przy Wrocławskiej? Ilu ukarano kierowców dopuszczających się za szybkiej jazdy? Na tych trzech skrzyżowaniach przez 6 lat objętych naszą analizą było w sumie 27 wypadków, zginęły 2 osoby a 33 zostały ranne. Chcemy wiedzieć, jak policja dbała w tych miejscach o bezpieczeństwo mając własne statystyki mówiące jasno - to prędkość jest przyczyną ludzkich tragedii.- mówi Basia Jędrzejczyk, MJN.

Społeczne pomiary prędkości

Miasto Jest Nasze od października prowadzi w Warszawie społeczne pomiary prędkości. Pomiary aktywistów pokazują skalę wykroczeń w mieście. Wynika z nich, że ponad 70% kierowców przekracza prędkość. - Dziwi postawa policjantów. Gdyby skutecznie egzekwowali od kierowców przestrzeganie prawa, realnie zmniejszyłaby się ilość wypadków i zdarzeń drogowych - mówi Kuba Czajkowski, MJN.

Kto ginie na stołecznych drogach?

Ofiarami są głównie najstarsi mieszkańcy Warszawy. Najwięcej poszkodowanych osób wśród pieszych odnotowano w wieku 60 lat i więcej – 15 osób zabitych (68,2%), natomiast najwięcej osób rannych - 54 osoby odnotowano w grupie wiekowej 40-59 lat (28,1%).

Jakie były najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez kierowców? Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (209) co stanowi 34% ogółu, następnie nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (116) co stanowi 19% ogółu wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami w tej kategorii.

Zobaczcie też:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto