Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj, czerwony... Przez ulice mego miasta mknie!

Redakcja
Byc może już niedługo takie widoki w centrum miasta przestaną być tylko marzeniem.
Byc może już niedługo takie widoki w centrum miasta przestaną być tylko marzeniem. Filip Pobihuszka
Wszystko wskazuje na to, że już w najbliższych latach miasto wzbogaci się o nowoczesną i szybką linię tramwajową, która skomunikuje południową i północną część miasta. A wszystko dzięki budowie południowej obwodnicy miasta i ograniczeniu ruchu w centrum.

O potrzebie wyprowadzenia ciężkiego ruchu z centrum miasta, mówi się od dawna. Zwłaszcza mieszkańcy pl. Wyzwolenia narzekają na całodobowy hałas, jaki generują dziesiątki TIR-ów, które przetaczają się pod ich oknami. Więc gdy tylko pojawiła się idea wybudowania południowej obwodnicy miasta, która już w niedalekiej przyszłości skomunikuje ul. Południową z trasą S3, zaczęto też myśleć nad zamknięciem wspomnianego placu i utworzenie zeń strefy dla pieszych.
Okazuje się jednak, że otwiera to kolejną furtkę, jeśli chodzi o rozwój Nowej Soli.
Ostatnie analizy, jakie zostały przeprowadzone na zlecenie nowosolskiego magistratu, dobitnie wykazały, że miasto ma realną szansę na redukcję ruchu samochodowego, nawet o 80%. To z kolei pozwala myśleć o uruchomieniu pierwszej w historii miasta... linii tramwajowej! - Idea stworzenia nowosolskiego tramwaju powstała kilka lat temu, jednak były to tylko niezobowiązujące wizje - zdradza Ewa Batko, rzecznik prasowy urzędu miasta. - Jednak wraz z budową trasy S3 oraz postępujących pracach przy małej obwodnicy i innych nowych drogach w mieście, pomysł ten zaczął powoli przybierać realne kształty - tłumaczy. - Analizy, jakie wykonała dla nas pewna firma z Wielkopolski, zostały skonsultowane z wydziałem ruchu drogowego tutejszej policji i wyglądają obiecująco - dodaje E. Batko.
Co przemawia za pomysłem uruchomienia linii tramwajowej? Według magistratu, byłby to świetny sposób na połączenie Starego Żabna z Pleszówkiem i strefą ekonomiczną. Samo miasto rozciągnięte jest na osi północ-południe i pokonanie dystansu dzielącego wspomniane wyżej dzielnice jest dość czasochłonne. - Linia tramwajowa w głównej mierze opierałaby się na głównej osi komunikacyjnej w mieście, czyli ul. Piłsudskiego. Cały czas opracowywana jest koncepcja południowego odcinka. Nie chcemy, by kolidował on z południową obwodnicą miasta. Być może linia zostanie skrócona, a zajezdnia znajdzie się w okolicy ul. Zaułek - wyjaśnia E. Batko.
Wiadomo natomiast, że trasa ma biec na północ, główną ulicą. Na wysokości ul. Okrężnej szyny odbiją na zachód, by skierować się w stronę strefy. - Sam tramwaj ma być nowoczesny, cichy i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych - zdradza E. Batko.
Co ciekawe, o tramwaju w mieście marzyli już przedwojenni mieszkańcy miasta. - Istnieje pocztówka z początku XX wieku, niestety nie mamy jej w naszych zbiorach, przedstawiająca Nową Sól w przyszłości - opowiada Tomasz Andrzejewski, dyrektor nowosolskiego muzeum. - Widać tam kolej nadziemną, sterowce i tramwaj właśnie - mówi.
Do tematu wrócimy.
No i najważniejsze - to tylko prima aprilis. A osoby "wypowiadające" się w tekście naturalnie wiedziały, w czym biorą udział.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto