Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Wilanowa. Co z wielką inwestycją? Złapała już rok opóźnienia. Wciąż wiele niewiadomych

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Tramwaj miał się budować, tymczasem wciąż czekamy na przetargi. Jest jednak światełko w tunelu. Przynajmniej jeśli chodzi o część trasy do Wilanowa. Na linię pod dworcem na Wolę poczekamy jednak jeszcze kilka lat. Szczegóły poniżej.

Budowa linii tramwajowej powinna już trwać. Miasto zapewniało, że pierwsze łopaty zostaną wbite w 2019 roku. Dziś już wiemy, że to niemożliwe. Przeciąga się projekt koncepcji trasy, który zamówili tramwajarze. - Mimo zbyt wolnego tempa prac projektanta koncepcji pracującego na nasze zlecenie, przygotowaliśmy już dokumentację przetargową i dlatego znamy terminy i harmonogram ogłaszania przetargów – tłumaczy nam Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich (TW).

Niecierpliwią się też radni z Wilanowa, którzy wywierają presję na tramwajarzach, żeby prace wreszcie się rozpoczęły. Wkrótce – jak słyszymy – wszystko ma ruszyć. Jeszcze w kwietniu TW rozpisują przetarg na trasę na ulicy Gagarina. Pod spodem trzeba przełożyć kolektor, dlatego konieczna jest współpraca z wodociągami.

Tramwaj do Wilanowa. Co z wielką inwestycją? Złapała już rok...

Mniej więcej w tym samym czasie rozpocznie się przetarg na odcinek pod Dworcem Zachodnim. To najbardziej skomplikowane prace, ponieważ na poziomie -2 powstanie przystanek tramwajowy, pod peronami kolejowymi. W przyszłości, ruchomymi schodami, wyjedziemy wprost na stację.

Kiedy rozpocznie się budowa?

- Te dwa przetargi narzuciły kolejność ogłaszania kolejnych, w następnych miesiącach do połowy roku – najpierw ogłaszamy przetarg na odcinek trasy na ul. Bitwy 1920 roku [odcinek B – red.], a potem na Mokotowie czyli na Sobieskiego (trasa od placu Unii Lubelskiej do Wilanowa) [odcinek D + E – red.] – tłumaczy Dutkiewicz.

Wszystkie prace na tych odcinkach mają potrwać przez trzy lata. Roboty, na razie przygotowawcze, rozpoczną się w przyszłym roku. Budowa sensu stricte ma trwać w latach 2021-2022.

- Terminy zakończenia robót wynikające z umowy na dofinansowanie to koniec 2022 roku, generalny czas rozliczenia umów w ramach inwestycji współfinasowanych przez UE upływa w 2023 roku – wyjaśnia Dutkiewicz.

Co z tramwajem na Wolę?

Projekt tramwaju do Wilanowa został podzielony na kilka odcinków. Fragmenty:

  • B (Dworzec Zachodni-Grójecka),
  • D (Metro Pole Mokotowskie - Stegny),
  • E (Stegny - Wilanów Zachodni) mają już dofinansowanie unijne.

Ich realizacja nie jest zagrożona. Na razie nie wiadomo, jak wygląda sytuacja z kolejnymi odcinkami. A – Kasprzaka – Dworzec Zachodni, został opóźniony ze względu na problemy kolejarzy. Przypomnijmy, że trasa ma przebiegać pod dworcem, który ma być remontowany za kilka lat. Tramwajarze chcą wrócić do tej inwestycji w 2023 roku. Natomiast odcinek C - na skraju Pola Mokotowskiego - wciąż nie ma jeszcze decyzji środowiskowej.

Zobacz też: Koszmary Warszawy. Wybraliśmy najbrzydsze budynki w mieście [TOP 20]

Budynek Telewizji Polskiej został dostrzeżony w konkursie MAKABRY(ła). Otrzymał antynagrodę w corocznym plebiscycie serwisu specjalizującego się w publikacjach związanych z architekturą. Faktycznie, nieźle sobie na to miano zapracował. Przypomina wielką zjeżdżalnię i ma trochę cyrkowy charakter.

Te budynki to prawdziwe koszmarki. Zobaczcie ranking najbrzy...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto