Budowa linii tramwajowej powinna już trwać. Miasto zapewniało, że pierwsze łopaty zostaną wbite w 2019 roku. Dziś już wiemy, że to niemożliwe. Przeciąga się projekt koncepcji trasy, który zamówili tramwajarze. - Mimo zbyt wolnego tempa prac projektanta koncepcji pracującego na nasze zlecenie, przygotowaliśmy już dokumentację przetargową i dlatego znamy terminy i harmonogram ogłaszania przetargów – tłumaczy nam Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich (TW).
Niecierpliwią się też radni z Wilanowa, którzy wywierają presję na tramwajarzach, żeby prace wreszcie się rozpoczęły. Wkrótce – jak słyszymy – wszystko ma ruszyć. Jeszcze w kwietniu TW rozpisują przetarg na trasę na ulicy Gagarina. Pod spodem trzeba przełożyć kolektor, dlatego konieczna jest współpraca z wodociągami.
Mniej więcej w tym samym czasie rozpocznie się przetarg na odcinek pod Dworcem Zachodnim. To najbardziej skomplikowane prace, ponieważ na poziomie -2 powstanie przystanek tramwajowy, pod peronami kolejowymi. W przyszłości, ruchomymi schodami, wyjedziemy wprost na stację.
Kiedy rozpocznie się budowa?
- Te dwa przetargi narzuciły kolejność ogłaszania kolejnych, w następnych miesiącach do połowy roku – najpierw ogłaszamy przetarg na odcinek trasy na ul. Bitwy 1920 roku [odcinek B – red.], a potem na Mokotowie czyli na Sobieskiego (trasa od placu Unii Lubelskiej do Wilanowa) [odcinek D + E – red.] – tłumaczy Dutkiewicz.
Wszystkie prace na tych odcinkach mają potrwać przez trzy lata. Roboty, na razie przygotowawcze, rozpoczną się w przyszłym roku. Budowa sensu stricte ma trwać w latach 2021-2022.
- Terminy zakończenia robót wynikające z umowy na dofinansowanie to koniec 2022 roku, generalny czas rozliczenia umów w ramach inwestycji współfinasowanych przez UE upływa w 2023 roku – wyjaśnia Dutkiewicz.
Co z tramwajem na Wolę?
Projekt tramwaju do Wilanowa został podzielony na kilka odcinków. Fragmenty:
- B (Dworzec Zachodni-Grójecka),
- D (Metro Pole Mokotowskie - Stegny),
- E (Stegny - Wilanów Zachodni) mają już dofinansowanie unijne.
Ich realizacja nie jest zagrożona. Na razie nie wiadomo, jak wygląda sytuacja z kolejnymi odcinkami. A – Kasprzaka – Dworzec Zachodni, został opóźniony ze względu na problemy kolejarzy. Przypomnijmy, że trasa ma przebiegać pod dworcem, który ma być remontowany za kilka lat. Tramwajarze chcą wrócić do tej inwestycji w 2023 roku. Natomiast odcinek C - na skraju Pola Mokotowskiego - wciąż nie ma jeszcze decyzji środowiskowej.
Zobacz też: Koszmary Warszawy. Wybraliśmy najbrzydsze budynki w mieście [TOP 20]
POLECAMY TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?