Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Wilanowa. Największa inwestycja tramwajowa w Polsce. Umowa oficjalnie podpisana. Znamy szczegóły. Jakie są kolejne plany?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Tramwaje Warszawskie
Umowa na najważniejszą inwestycję tramwajową w stolicy oficjalnie podpisana. W blasku fleszy Prezydent Trzaskowski, Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski oraz Artur Popko - prezes zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA opowiedzieli o szczegółach największej inwestycji tramwajowej w Polsce. 685 milionów złotych i aktywowanie jednej z tras opcjonalnych – to wiemy na pewno.

Linia do Wilanowa zacznie się od Puławskiej i Goworka. Przy tej okazji nastąpi przebudowa fragmentu torowiska między Rakowiecką a Placem Unii Lubelskiej. Prawdopodobnie chodzi o dostosowanie go do kolejnej rozbudowy ulicą Rakowiecką. Tramwaje po wielu latach wrócą bowiem na odcinek między Puławską a Aleją Niepodległości. To jednak melodia następnych kilku lat. Wróćmy do tramwaju do Wilanowa.

Tramwaj do Wilanowa. Największa inwestycja tramwajowa w Pols...

Artur Popko podkreślił też, że to największa aktualnie inwestycja tramwajowa w Polsce

Przedstawiciel wykonawcy, firmy Budimex, Pan Artur Popko zadeklarował, że pierwsza część trasy będzie przejezdna już w 2023 roku. Wykonawca ma 22 miesiące od podpisania umowy na wykonanie prac. Do tego dodajmy czas na odbiory techniczne, a zatem na przełomie 2023 i 2024 roku trasa powinna być dostępna dla mieszkańców stolicy. Obsługiwać będą ją nowoczesne tramwaje Hyundai Rotem z Korei Południowej, których dostawa przebiega cały czas zgodnie z harmonogramem.

Tramwaje Warszawskie

To trasa o długości 7,5 km i według deklaracji ratusza powstanie na niej łącznie 31 przystanków - nie licząc odnogi na Gagarina, której budowa zacznie się już wkrótce. Odnoga na Gagarina to osobna inwestycja, którą Tramwaje Warszawskie realizują z MPWiK. Natomiast ze względu na finanse, zabezpieczenie ewentualnych kwestii inflacyjnych i tzw. poduszkę finansową konieczna była rezygnacja z budowy odnogi na Stegny. Tramwaje muszą bowiem mieć zarezerwowane 45 milionów w razie problemów na odcinku głównym i roszczeń wykonawcy. Być może temat budowy tego krótkiego odcinka wróci w przyszłości.

Od Puławskiej Do Belwederskiej tramwaje będą musiały pokonać różnicę 22 metrów, a więc spadek około 2-3%

Jak mówił prezes Bartelski: taki podjazd dla naszego taboru nie będzie stanowić problemu. Nawet w złych warunkach pogodowych, gdy tory będą mokre czy pokryte liśćmi. Dalej tory będą biec właśnie Belwederską i Sobieskiego do Miasteczka Wilanów. Koniec trasy wraz z terminalem znajdzie się u zbiegu Alei Rzeczypospolitej i ulicy Branickiego. To jedna z aktywowanych opcji. Wersja podstawowa zakładała budowę do św. Bonifacego, ale już wiemy, że nie będzie problemu z realizowaniem trasy tylko na tym odcinku.

Z Wilanowa do Dworca Zachodniego w 2025 roku?

Prezes Bartelski pozytywnie wypowiadał się też o rozbudowie linii w stronę zachodnią. Na zbudowaniu linii tramwajowej do Wilanowa plany się bowiem nie kończą. Przypomnijmy, że wraz z przebudową Dworca Zachodniego powstaje tunel z przystankami tramwajowymi. Tramwaje Warszawskie są jednym z inwestorów całej inwestycji. Częścią tej trasy będzie tramwaj wzdłuż Rakowieckiej, Pola Mokotowskiego oraz Bitwy Warszawskiej 1920 roku aż do Dworca Zachodniego.

- Trwają prace projektowe one są już w zasadzie na ukończeniu. W latach 2024 – 2025 będzie realizowany odcinek na ulicy Rakowieckiej, wzdłuż Pola Mokotowskiego i Bitwy Warszawskiej, który dowiąże się do budowanego już tunelu na Dworcu Zachodnim. Cały front robót mimo gigantycznych problemów finansowych miasta jest realizowany dynamicznie. To jest doskonała wiadomość, bo weszliśmy już w okres realizacyjny. Efekty powinny być już w najbliższych miesiącach - optymistycznie zadeklarował prezes Tramwajów Warszawskich.

Będzie też ekologicznie

Prezydent Trzaskowski zapewnił, że na trasie będą tzw. zielone tory, znajdzie się aż 488 nowych drzew, a całość będzie utrzymana w przyjaznej estetyce i rozwiązaniach ekologicznych. Sam tramwaj to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. - Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Zapowiadałem, że znajdziemy dodatkowe środki na realizację tramwaju do Wilanowa i tak też się stało - powiedział gospodarz stolicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto