Jak deklaruje ratusz pierwsze składy dotrą tam już na początku 2024 roku. Mieszkańcy dzielnicy dojadą do centrum w 25 minut. Wzdłuż trasy pojawią się drogi dla rowerów, nowe drzewa i zieleń. Przedstawiciel wykonawcy, prezes firmy Budimex Artur Popko, podczas oficjalnego podpisania umowy na budowę tramwaju, zadeklarował, że pierwsza część trasy będzie przejezdna już w 2023 roku.
Wykonawca ma 22 miesiące od podpisania umowy, co nastąpiło na początku tego roku, na wykonanie prac. Do tego dodajmy czas na odbiory techniczne, a zatem na przełomie 2023 i 2024 roku trasa powinna być dostępna dla mieszkańców stolicy.
– Rusza najdłużej oczekiwana inwestycja tramwajowa w stolicy. Nowa trasa połączy centrum miasta z Wilanowem. Będzie to jednocześnie trzynasta dzielnica, która zyska połączenie tramwajowe. Dla mieszkańców oznacza to szybszą i znacznie wygodniejszą komunikację – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Miasto zauważa, że skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Wilanowa i Mokotowa
Przejazd tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. To o wiele krócej niż pokonanie tej samej trasy samochodem – kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut, jak wylicza miasto. Zyskają też mieszkańcy Dolnego Mokotowa – w tramwaju do Śródmieścia dojadą bez korków, a podróż zawsze będzie trwała tyle samo.
Linia do Wilanowa zacznie się od Puławskiej i Goworka. Przy tej okazji nastąpi przebudowa fragmentu torowiska między Rakowiecką a Placem Unii Lubelskiej. Prawdopodobnie chodzi o dostosowanie go do kolejnej rozbudowy ulicą Rakowiecką. Tramwaje po wielu latach wrócą bowiem na odcinek między Puławską a Aleją Niepodległości. To jednak melodia następnych kilku lat - póki co ten odcinek jest w planach.
Tramwaj na zielonej trasie
Podczas budowy trasy do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości ponad 9 km zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łącznie w ramach budowy trasy zostaną posadzone 624 nowe drzewa: lipy holenderskie i drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Nasadzenia pojawią się przy torach i jezdniach, a także na dziewięciu peronach.
Zmiany dla kierowców
Budowa trasy tramwajowej oznacza również przebudowę ulic. Na Dolnym Mokotowie pojawi się rozwiązanie znane dziś chociażby na trasie W-Z. Trzeci pas, obecnie przeznaczony dla autobusów, zostanie na odcinku od ul. Spacerowej do ul. L. van Beethovena zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym. Pozostaną dwa pasy ruchu. Wzdłuż torów powstaną także drogi dla rowerów i nowe chodniki. Znikną też kładki zastąpione przejściami naziemnymi. Nie wiadomo jednak czy wspólny pas pojedzie też dalej, do Wilanowa.
Co z kolejnymi odcinkami tramwaju: wzdłuż Pola Mokotowskiego i w kierunku dworca Zachodniego oraz na Rakowieckiej? Więcej dowiecie się z tekstu poniżej.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?