Przetarg został rozpisany w listopadzie. Siedmiu chętnych przedstawiło oferty wynoszące od 945,5 milionów złotych aż do 1 miliarda 821 milionów złotych. Tramwaje Warszawskie jednak od początku deklarowały, że budżet określony jest na 498,3 mln zł, w tym 325,4 mln zł na zadanie podstawowe – to znaczy do ulicy św. Bonifacego.
W toku rozwoju licytacji Budimex zszedł do kwoty 732 mln 234 tys. zł. 492 miliony złotych, według ich kosztorysu, pochłonie wspomniany odcinek podstawowy. W przetargu przewidziano aukcję elektroniczną w kryterium ceny, dlatego wygląda na to, że to Budimex wybuduje nową linię tramwajową. Póki co nie znamy szczegółów jak będzie wyglądać kwestia budowy odcinka od św. Bonifacego do Błoń Wilanowskich.
- W tej chwili analizujemy sytuację i rozmawiamy ze spółką. Ten projekt jest priorytetowy, więc staniemy na głowie, żeby znaleźć te pieniądze (dodatkowe 200 mln zł - red.) - powiedział dziennikarzom Rafał Trzaskowski.
Macieja Dutkiewicza, rzecznika prasowego Tramwajów Warszawskich zapytaliśmy co z pozostałym odcinkiem i dokapitalizowaniem spółki. Czy umożliwi wybudowanie dalszej części trasy do Błoń Wilanowskich?
- W tym momencie na pewno nie rozmawiamy o tym czy ta trasa powstanie, a kiedy. To projekt współfinansowany przez Unię Europejską, więc zobowiązaliśmy się do wybudowania odcinka do Błoń Wilanowskich. Niestety sytuacja finansowa samorządów jest taka, a nie inna i musieliśmy to rozciągnąć w czasie - tłumaczy nam Dutkiewicz. Potwierdzam także, że spółka została dokapitalizowana, ale zgodnie z zawartymi zapisami możemy w ciągu 10 miesięcy zdecydować o uruchomieniu opcji dalszej budowy do Błoń Wilanowskich - dodaje.
Zamówienie podstawowe ma zostać zrealizowane w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy. Kiedy to nastąpi? Jak tylko Tramwaje Warszawskie zakończą formalności związane z rozstrzygnięciem postępowania w formie aukcji elektronicznej. Potem należy czekać na ewentualne odwołania i uprawomocnienie wyniku w celu podpisania umowy. Przekazanie placu pod budowę linii tramwajowej ma nastąpić w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku. Zgłoszenie do odbioru podstacji trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 16 miesięcy.
W ciągu 10 miesięcy od zawarcia umowy zamawiający może zdecydować o uruchomieniu którejś z trzech opcji. Na realizację każdej z nich wykonawca będzie miał 20 miesięcy od daty wskazanej w oświadczeniu zamawiającego o skorzystaniu z prawa opcji.
Wilanowski tramwaj będzie zielony
Co ciekawe, rzecznik tramwajów warszawskich poinformował nas także, że będzie to trasa z drzewami sadzonymi na przystankach, a także wzdłuż torów. Drzewa wzdłuż torów mają być specjalnie przycinane, żeby nie utrudniać poruszania się pojazdom. Będą także zielone torowiska. Trasę obejmie także zielona fala sygnalizacji świetlnej - tramwaje będą miały priorytet.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?