Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem przez tunel na Dworzec Zachodni. Wielka inwestycja staje się faktem. Ogłoszono przetarg na budowę pierwszej takiej trasy w stolicy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie. Ruszył przetarg
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie. Ruszył przetarg Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie stołecznej komunikacji miejskiej dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Docelowo, trasa stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Nowa trasa tramwajowa o długości około 1,6 km będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie tam podziemny przystanek, który zostanie połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (o łącznej długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans - wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.

Podziemny przystanek, terminy i koszty

Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, podziemny przystanek przypominać będzie stacje metra. Różnił się będzie od nich wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, w celu przesiadki z tramwaju do pociągu.

Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziane do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Więcej na temat tego, jak wyglądać będzie tunel tramwajowy, przeczytacie w tym artykule.

Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Jakimi liniami do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Następnie, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy.

W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - informują Tramwaje Warszawskie w komunikacie.

Stołeczny Ratusz przypomina, że Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 kilometrów nowych tras tramwajowych: na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras: na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje także najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, która zlokalizowana będzie na Annopolu.

W komunikacie dodano, że do Warszawy przybyło już 76 ze 123 zamówionych niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Hyundai.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto