Tramwajem przez tunel na Dworzec Zachodni. Wielka inwestycja staje się faktem. Ogłoszono przetarg na budowę pierwszej takiej trasy w stolicy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie. Ruszył przetarg
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie. Ruszył przetarg Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie stołecznej komunikacji miejskiej dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Docelowo, trasa stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Nowa trasa tramwajowa o długości około 1,6 km będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie tam podziemny przystanek, który zostanie połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (o łącznej długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans - wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.

Podziemny przystanek, terminy i koszty

Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, podziemny przystanek przypominać będzie stacje metra. Różnił się będzie od nich wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, w celu przesiadki z tramwaju do pociągu.

Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziane do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Więcej na temat tego, jak wyglądać będzie tunel tramwajowy, przeczytacie w tym artykule.

Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Jakimi liniami do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Następnie, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy.

W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - informują Tramwaje Warszawskie w komunikacie.

Stołeczny Ratusz przypomina, że Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 kilometrów nowych tras tramwajowych: na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras: na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje także najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, która zlokalizowana będzie na Annopolu.

W komunikacie dodano, że do Warszawy przybyło już 76 ze 123 zamówionych niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Hyundai.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Ile wydajemy na aktywność fizyczną?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie