Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trwa wakacyjna kampania bezpieczeństwa "Prędkość zabija. Włącz myślenie"

Marcin Łobodowski
Jak pokazują statystyki, prędkość jest przyczyną 31 proc. wszystkich wypadków na drogach
Jak pokazują statystyki, prędkość jest przyczyną 31 proc. wszystkich wypadków na drogach Fot. archiwum
Statystyki jasno pokazują: Polacy są narodem, który szczególnie lubi szybką jazdę samochodem. Przekraczanie prędkości jest nie tylko powszechnie akceptowane, ale także kojarzone bardzo pozytywnie. Tymczasem prędkość to przyczyna 31 proc. wszystkich wypadków na naszych drogach.

Odpowiedzią na ten problem jest kampania "Prędkość zabija. Włącz myślenie", którą w okresie wakacyjnym prowadzi Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Już na początku czerwca do odbiorców trafiły cztery spoty telewizyjne ukazujące tragiczne konsekwencje pośpiechu na drodze. Użyto w nich haseł, którymi na co dzień posługują się kierowcy za pośrednictwem CB-radia. Do wyobraźni kierowców przemawiały reklamy w prasie, w radiu i na autobusach komunikacji miejskiej. Odbył się także event w ramach Heineken Open'er Festiwal. Ponadto fanpage akcji ma już 22 tysiące fanów na Facebooku.

- Potrzebna jest praca nad ludzką świadomością, gdyż fascynacja prędkością jest mocno zakorzeniona w naturze człowieka. Musimy wreszcie zauważyć, że normy obowiązujące na drodze nie są zwykłymi normami prawnymi. To właśnie od nich często zależy zdrowie i życie innych ludzi - podkreśla Radosław Stępień, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Celem kampanii było ukazanie irracjonalności powodów, jakimi kierowcy tłumaczą jazdę z nadmierną prędkością. Zestawienie pośpiechu i chęci zaimponowania innym z tragicznymi konsekwencjami wypadków na wielu zrobiło wrażenie. Większość odbiorców kampanii oceniło ją pozytywnie, a aż 63 proc. przyznało, że może ona wpłynąć na ich zachowanie na drodze. Choć efekty akcji w świetle przeprowadzonych badań napawają optymizmem, liczba zabitych w wypadkach nadal jest wysoka. Jak przyznają sami twórcy kampanii, zmiana postawy Polaków jest procesem długotrwałym i wieloetapowym. Potrzebna jest przede wszystkim stała edukacja kierowców i zmiana panującej mody. Tym bardziej warto podejmować takie inicjatywy i przeprowadzać podobne kampanie w przyszłości.

Czytaj także: W najbliższy weekend zamkną trzy stacje metra

Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto