W czerwcu poznaliśmy wstępne trasy, którymi przebiegać może trzecia linia metra. Powstać ma pięć nowych stacji, niemal wyłącznie na Pradze-Południe. Na pewno przy Dworcu Wschodnim, w okolicach Mińskiej, a także przy Rondzie Wiatraczna. Poza tym rozważane jest "pociągnięcie" metra w kierunku ul. Marsa (stacje: pl. Szembeka, Gocławek, Marsa) lub w kierunku Gocławia - w dwóch wariantach.
- Do końca roku potrwa pogłębiona analiza studium M3. Wtedy wybierzemy koncepcje i ogłosimy przetarg na studium techniczne - mówi Karolina Gałecka, rzecznik ratusza. Wtedy poznamy też ostateczną trasę przebiegu M3 na Pradze-Południe. Drugie studium, pokazujące także ile będzie kosztowała budowa, ma być przygotowywane w przyszłym roku. Miasto prawdopodobnie ogłosi na nie przetarg jeszcze w grudniu.
To właśnie między innymi na ten cel Warszawa dostała dodatkowe środki z UE (program Łącząc Europę). Według kontraktu, studium M3 wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka, musi być gotowe do 2023 roku. Ile czasu potrzeba od ukończenia studium do rozpoczęcia budowy? Wszystko zależy od możliwości finansowych miasta. Następnym krokiem będzie przygotowanie projektu budowlanego, a także przeprowadzenie badań geologicznych.
Dla przykładu, centralny odcinek drugiej linii metra (Rondo Daszyńskiego - Dw. Wileński) miał studium gotowe w 2006 roku, a został otwarty dopiero w 2015. W tym przypadku miasto czekało jednak na środki, a sama budowa też mocno się przeciągnęła. Tym razem może być inaczej. Od przyszłego roku obowiązuje nowa perspektywa UE, więc Warszawa na pewno będzie chciała "zgarnąć" środki na ten cel.
Co jeszcze powstanie z pieniędzy UE?
W sumie Warszawa na analizy wyda 22 mln zł, z czego sporą część (9 mln zł) dorzuci Unia Europejska. Za te pieniądze powstanie nie tylko studium M3, ale także analiza przyszłościowa pokazująca, gdzie w Warszawie powinno się budować linie metra. Miasto wspomina też o budowie łącznika między stacją metra Centrum a dworcami Warszawa Śródmieście / Warszawa Centralna. Przypomnijmy, że ten temat miał zostać rozwiązany przy okazji przebudowy kolejowej średnicy.
Ciekawostką jest także budowa "multimodalnego węzła Warszawa-Wschód". Mówić innymi słowami, miasto chce stworzyć wielki węzeł przesiadkowy przy stacji Warszawa Wschodnia. W przyszłości znajdzie się tam metro (M3), a już teraz jest tam przystanek kolejowy, tramwajowy i autobusowy. Nowością ma być poszerzenie tego miejsca o obsługę autobusów dalekobieżnych, a także o spory parking P+R. "Studium ma doprowadzić do optymalizacji i integracji układu komunikacyjnego w tym rejonie i wskazać sposób możliwie efektywnego wykorzystania jego potencjału" - podaje miasto. Place planistyczne mają zakończyć się w połowie 2023 roku.
POLECAMY TEŻ:
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?