Trzecia linia metra w Warszawie. Kiedy i gdzie nią pojedziemy?

Redakcja
Trzecia linia metra w Warszawie. Kiedy i gdzie nią pojedziemy?
Trzecia linia metra w Warszawie. Kiedy i gdzie nią pojedziemy? Szymon Starnawski
Warszawa nie poprzestanie na dwóch liniach metra. W planach, od mniej więcej 80 lat, jest też trzecia nitka. Którędy będzie biegła? Można ustalić. Kiedy będzie gotowa? To pytanie dużo trudniejsze.

Trzecia linia metra w Warszawie

Kilka linii warszawskiego metra pojawia się już w planach z 1938 roku. Wtedy podziemną kolej budować chciał prezydent Stefan Starzyński. Podobne pomysły pojawiały się w latach 50., ale wtedy proponowano dwie linie metra głębokiego, który pełniłby zarazem funkcję schronu. Ostatecznie, w koncepcjach z lat 70-80 - które dały początek pierwszej nitce metra w Polsce, pojawiają się trzy trasy. Zgodnie z nimi, III linia miała zaczynać się przy lotnisku Okęcie, biec pod Ochotą i dalej pod dnem Wisły, aż na Gocław.

Planów połączenia lotniska z lewą stroną Wisły nigdy nie zrealizowano, jednak pomysł na linię biegnącą z zachodu na wschód cały czas jest możliwy do realizacji. W 2007 roku ratusz poprawił przebieg trasy zakładając, że pociąg pojedzie z Dworca Zachodniego do Stadionu Narodowego (wtedy stadion był dopiero w planach), a później dalej - na Gocław. Gocław jest w planie budowniczych cały czas istotnym elementem. Także najnowszy plan, zaakceptowany przez ratusz w 2015 roku, przewiduje budowę metra na to, jedno z największych osiedli w Warszawie.

Trzecia linia metra zaczynałaby się przy Stadionie Narodowym. Dalej pociągi pojechałyby tunelem na Dworzec Wschodni - byłaby to pierwsza w stolicy stacja kolei podziemnej połączona bezpośrednio z dużym dworcem, obsługującym większość ruchu dalekobieżnego. Metro dotarłoby również na dalszą Pragę - przystanek przy ul. Mińskiej - łącząc centrum Warszawy z przestrzenią wystawowo-rozrywkową, Soho Factory. Następnie, pociąg skręcałby na południe, dojeżdżając do Ronda Wiatraczna i przez stacje: Ostrobramska, Fieldorfa na Gocław.

Wraz z otwarciem centralnego odcinka II linii, z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego, uruchomiono pierwszą stacje przyszłej trzeciej linii. Chodzi oczywiście o Metro Stadion Narodowym, a konkretnie o drugi peron. W przyszłości ma znaleźć się tam rozjazd umożliwiający przejazd na wspomniany Gocław. Na razie "nocują" tam niektóre pociągi, otwierające dzień na II linii metra.

Miasto jest technicznie przygotowane na kolejną budowę, ale brakuje tego, co przy niezwykle kosztownym drążeniu metra najważniejsze, czyli funduszy. - Nie ma pieniędzy na ten projekt w najbliższej wieloletniej prognozie finansowej – tłumaczy Tomasz Kunert z urzędu miasta. - W pewnych miejscach Pragi są plany zagospodarowania przestrzennego, np. przy Rondzie Wiatraczna, które uwzględniają budowę metra – dodaje pozostawiając pewną nutę optymizmu.

Kiedy przejedziemy się metrem na Gocław? Tego na razie nie wiadomo. Należy mieć nadzieję, że przebieg III linii metra nie trafi do kosza, tak jak poprzednie realizacje docierające na Okęcie czy Dworzec Zachodni. Co ciekawe, kolejarze remontujący Warszawę Zachodnią przygotowują nową stację na ewentualną budowę metra. Choć ratusz zapewnia, że żadne prace w tym kierunku nie są prowadzone, być może sny o metrze łączącym dwa dworca (Wschodni-Zachodni) kiedyś staną się rzeczywistością.

Wideo

Materiał oryginalny: Trzecia linia metra w Warszawie. Kiedy i gdzie nią pojedziemy? - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Mam wrazenie ze dzisiejsi projektanci po studiach przypadkowych nie maja czucia i potrzeby budowy metra optymalnego dla miasta,projektuja bo to jest ich praca,nie tak jak projektanci przed wojna dla ktorych opinie o ich pracy oraz funkcjonalnosc tego co robia byly dla nich bardzo wazne
G
Gość
Jej :M3
K
Ka.
M3 Mogłaby biec z Płn. na Pd. z Białołęki na Gocław lub przy wydłużeniu M2 maksymalnie na północ, M3 Stadion Narodowy Gocław
d
ddd
tarcho ma tramwaj!, a zielona białołęka niską zabudowę i domy jednorodzinne - brak podstaw do budowy tam metra
G
Gruby
Najbardziej potrzebne połączenie 3 lini metra jest , linia metro Wilanów - Mordor
A
Anka
Sa miejsca w Warszawie które bardziej potrzebują metra niż dzielnice blisko centrum z liniami tramwajowych. Misto się rozroslo i zmieniło od 1938. Może by pociągnąć dalej 2 linie na Białołęka.
W
Waldek
"być może sny o metrze łączącym dwa dworca (Wschodni-Zachodni) kiedyś staną się rzeczywistością" - i po drodze jeszcze Stadion... Tylko po co, skoro te wszystkie stacje są już połączone... koleją.
Dodaj ogłoszenie