Powstaje właśnie studium trzeciej linii metra. Firma Egis, na zlecenie ratusza, przygotowuje najlepszy korytarz dla podziemnej kolei. Trasa ma zaczynać się na stacji Stadion Narodowy (wspólnej z M2) i biec dalej w kierunku Dworca Wschodniego, a następnie Gocławia.
Analiza to ostatnia szansa, żeby wypracować optymalny przebieg nowej linii. Nie wszyscy jednak podzielają zdanie ratusza dotyczące wstępnej lokalizacji M3.
ZOBACZ: Byliśmy w Park of Poland przed otwarciem. Wygląda niesamowicie, obiekt jest gotowy
- Według prognoz, czas przejazdu proponowaną trasą z Gocławia do centrum byłby szybszy od tramwaju lub autobusu jedynie o 4 minuty. To rozwiązanie jest ze wszech miar złe. Zakłada się bowiem, iż M3 będzie niewygodnym i nieefektywnym łącznikiem pomiędzy Pragą Południe a M2 - tłumaczy Robert Łuczak, ekspert w dziedzinie studiów miejskich, pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego.
Łuczak w swojej analizie twierdzi, że proponowana przez ratusz trasa ma skomplikowany przebieg po praskiej stronie Wisły. Pociągi z Gocławia do centrum jechałyby po okręgu, a do tego pasażerowie narażeni byliby na uciążliwe przesiadki na stacji Stadion Narodowy.
Nie przegapcie
Właśnie punkt łączenia M2 i M3 jest największym problemem. Stację przy stadionie zbudowano tak, że pociągi M3 nie będą mogły wjechać do tunelu pod Wisłą. Konieczna będzie przesiadka z przejściem przez antresolę stacji.
Co w zamian? Łuczak odwołuje się do analizy Biura Planowania Rozwoju Warszawy z 2006 roku. Zakładało ono połączenie Pragi-Południe z centrum, a konkretnie z Placem Konstytucji, Placem Narutowicza i Dworcem Zachodnim. W kolejnych analizach, wykonanych na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej (2015), porównywano kilka wariantów przebiegu M3, w tym proponowany obecnie. Najbardziej uzasadniony okazał się odcinek między Gocławkiem i Dworcem Zachodnim z pominięciem stacji Stadion Narodowy. Według analiz obsługiwałby 25 tys. pasażerów na godzinę.
Co proponuje ekspert? Odwrócenie biegu pociągów z Gocławia do centrum. - Zaprojektowanie M3 jako połączenie wciąż rozważanych opcji (Stadion Narodowy – Dworzec Wschodni – Mińska – Rondo Wiatraczna – Gocław) i jej przedłużenia, ale nie na Dolny Mokotów i Służewiec, ale do Centrum. Byłoby to rozwiązanie alternatywne łączące jeden z wariantów W1 z wariantem W3 z analizy z Politechniki Warszawskiej – pisze Łuczak.
Wstępnie zarysował trzy warianty. Wszystkie biegną do stacji Gocław w obecnie proponowanym kształcie (od Stadionu Narodowego, przez Dworzec Wschodni i rondo Wiatraczna). Następnie tunel albo skręcałby w kierunku Saskiej Kępy, by biec w pobliżu mostu Łazienkowskiego i dalej w kierunku Dworca Centralnego; albo prowadzony byłby dalej w stronę Czerniakowa, a następnie skręcał w kierunku Placu Konstytucji i Dworca Zachodniego (zaproponowano dwa warianty).
ZOBACZ TEŻ: Metro w Warszawie. Wkrótce powstaną trzy nowe linie. Oto dokładne plany. Gdzie dojadą?
Za takim rozwiązaniem przemawia skrócenie czasu przejazdu z Gocławia do centrum. To jedno z największych osiedli Warszawy wciąż boryka się z gigantycznymi problemami komunikacyjnymi. Plusem wskazanego przebiegu M3 byłoby również stworzenie spójnego systemu komunikacyjnego poprzez połączenie metra z dworcami kolejowymi (Wschodnim i Zachodnim).
- Metro nie powinno być rozpatrywane w oderwaniu od kolei. Obydwa środki transportu powinny się uzupełniać i wraz z lekką koleją miejską (ang. Light Rail Transit – LRT), czyli w warszawskim przypadku z WKD, oraz z tramwajami tworzyć spójną sieć. Sieć taka, jak wiadomo skądinąd, jest najlepszym rozwiązaniem transportowym dla dużych organizmów miejskich (obszarów metropolitalnych) pod względem przestrzennym, społeczno-ekonomicznym oraz środowiskowym - pisze Robert Łuczak na swoim blogu.
ZOBACZ TEŻ:
Zobaczcie też:
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?