Przygotowując się do zapowiadanej "Zielonej linii na Gocław" Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na raport środowiskowy dla odcinka od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław (w rejonie skrzyżowania Bora-Komorowskiego i Fieldorfa). Zlecający zakładał budżet na przedsięwzięcie w wysokości niemal 400 tysięcy złotych. Jednak żadna z ofert nie zmieściła się w przewidzianej przez nich kwocie.
Najtańsza z ofert wynosiła 579,5 tysiąca złotych. Warto dodać, że na sporządzenie całego raportu wykonawca miał mieć 90 dni, a więc dość niewiele. Metro anulowało przetarg, bowiem podjęto decyzję, że nie zostanie zwiększony budżet na tę inwestycję. Może to wynikać z faktu, że zostanie podjęta próba ponownego postępowania. Możliwe, że metro liczy na delikatne obniżenie ofert, a przy okazji wydłuży czas na przygotowanie raportu, co może mieć wpływ na niższe oferty.
To pierwsza inwestycja związana z III linią metra
Metro, jak zapowiadał prezes Lejk, chciało już w przyszłym roku rozpisać przetarg w formule projektuj i buduj na rozpoczęcie budowy III linii metra. Bez raportu środowiskowego nie będzie to jednak możliwe, a zatem niemal pewne jest powtórzenie przetargu. Problemem w każdym z przypadków są jednak pieniądze. Co prawda ratusz od dawna zapowiada, że ma wkład własny na III linie zabezpieczony, ale bez dofinansowania unijnego budowa nie będzie możliwa. O tym dlaczego naszym zdaniem planowany przebieg może nie dostać unijnego dofinansowania przeczytacie poniżej.
Trzecia linia metra w Warszawie ma zostać poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy na Gocław. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego i Gocław. Powstanie również odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Linia będzie miała nieco ponad 8 kilometrów długości. Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem to zakończenie budowy tego odcinka miałoby nastąpić na przełomie 2028 i 2029 roku.
Tymczasem, jak informowaliśmy niedawno tutaj, rozpoczęły się już również pierwsze prace przygotowawcze do III linii metra w terenie. Na razie prowadzone są odwierty w miejscu przyszłych stacji. - Wszystkie te prace zakończą się w połowie przyszłego roku - mówiła nam rzeczniczka metra. To wtedy metro chciało rozpisać przetarg na budowę.
Wciąż brakuje też pieniędzy na dokończenie drugiej linii metra. Jak udało nam się ustalić w prognozie finansowej miasta rozliczenie inwestycji zostało przeniesione na 2026 rok. To jednak zabieg techniczny związany z rozliczaniem faktur i środków unijnych. Natomiast, jak dowiadujemy się nieoficjalnie, pomimo negocjacji i deklaracji miasto wciąż nie przedstawiło żadnej konkretnej propozycji finansowej wykonawcy. Chociaż jak podkreśla w rozmowie z nami sama rzeczniczka ratusza, sygnały o potrzebie waloryzacji po raz pierwszy pojawiły się półtora roku temu i miasto zdaje sobie sprawę, że trzeba będzie do tego dołożyć.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?