Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzecia linia metra w Warszawie. Unieważniono pierwszy przetarg dla nowej linii. Oferty powyżej budżetu. Ratusz zrezygnuje z prac?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
mat. prasowe/UM WARSZAWA
Metro zdecydowało się unieważnić przetarg na sporządzenie raportu środowiskowego dla gocławskiego odcinka III linii metra. Wszystkie oferty w przetargu przekraczały zaplanowany budżet. Czy to może oznaczać, że pierwsze prace związane z trzecią linią metra zostaną wstrzymane? Miastu brakuje pieniędzy na inwestycje.

Przygotowując się do zapowiadanej "Zielonej linii na Gocław" Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na raport środowiskowy dla odcinka od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław (w rejonie skrzyżowania Bora-Komorowskiego i Fieldorfa). Zlecający zakładał budżet na przedsięwzięcie w wysokości niemal 400 tysięcy złotych. Jednak żadna z ofert nie zmieściła się w przewidzianej przez nich kwocie.

Trzecia linia metra w Warszawie. Unieważniono pierwszy przet...

Najtańsza z ofert wynosiła 579,5 tysiąca złotych. Warto dodać, że na sporządzenie całego raportu wykonawca miał mieć 90 dni, a więc dość niewiele. Metro anulowało przetarg, bowiem podjęto decyzję, że nie zostanie zwiększony budżet na tę inwestycję. Może to wynikać z faktu, że zostanie podjęta próba ponownego postępowania. Możliwe, że metro liczy na delikatne obniżenie ofert, a przy okazji wydłuży czas na przygotowanie raportu, co może mieć wpływ na niższe oferty.

To pierwsza inwestycja związana z III linią metra

Metro, jak zapowiadał prezes Lejk, chciało już w przyszłym roku rozpisać przetarg w formule projektuj i buduj na rozpoczęcie budowy III linii metra. Bez raportu środowiskowego nie będzie to jednak możliwe, a zatem niemal pewne jest powtórzenie przetargu. Problemem w każdym z przypadków są jednak pieniądze. Co prawda ratusz od dawna zapowiada, że ma wkład własny na III linie zabezpieczony, ale bez dofinansowania unijnego budowa nie będzie możliwa. O tym dlaczego naszym zdaniem planowany przebieg może nie dostać unijnego dofinansowania przeczytacie poniżej.

Trzecia linia metra w Warszawie ma zostać poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy na Gocław. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego i Gocław. Powstanie również odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce. Linia będzie miała nieco ponad 8 kilometrów długości. Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem to zakończenie budowy tego odcinka miałoby nastąpić na przełomie 2028 i 2029 roku.

mat. prasowe/UM WARSZAWA

Tymczasem, jak informowaliśmy niedawno tutaj, rozpoczęły się już również pierwsze prace przygotowawcze do III linii metra w terenie. Na razie prowadzone są odwierty w miejscu przyszłych stacji. - Wszystkie te prace zakończą się w połowie przyszłego roku - mówiła nam rzeczniczka metra. To wtedy metro chciało rozpisać przetarg na budowę.

Wciąż brakuje też pieniędzy na dokończenie drugiej linii metra. Jak udało nam się ustalić w prognozie finansowej miasta rozliczenie inwestycji zostało przeniesione na 2026 rok. To jednak zabieg techniczny związany z rozliczaniem faktur i środków unijnych. Natomiast, jak dowiadujemy się nieoficjalnie, pomimo negocjacji i deklaracji miasto wciąż nie przedstawiło żadnej konkretnej propozycji finansowej wykonawcy. Chociaż jak podkreśla w rozmowie z nami sama rzeczniczka ratusza, sygnały o potrzebie waloryzacji po raz pierwszy pojawiły się półtora roku temu i miasto zdaje sobie sprawę, że trzeba będzie do tego dołożyć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto