Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel POW na S2 będzie zablokowany. Wkrótce rozpoczną się nocne testy systemu ostrzegawczego na Południowej Obwodnicy Warszawy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Nocne testy w tunelu POW na S2. Kierowców czekają utrudnienia
Nocne testy w tunelu POW na S2. Kierowców czekają utrudnienia Krystian Dobuszyński
W tunelu znajdującym się na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy zostaną przeprowadzone działania, polegające na sprawdzeniu poprawności natężenia dźwięku i prawidłowości jego rozchodzenia się. W związku z pracami, konieczne będą chwilowe wyłączenia obiektu z użytku. Prace odbędą się w ciągu dwóch nocy, z 7 na 8 marca oraz z 8 na 9 marca.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w najnowszym komunikacie o pracach, które odbędą się podczas dwóch nocy: z 7 na 8 marca oraz z 8 na 9 marca, w tunelu POW na trasie S2. Działania będą polegały na testowaniu dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO).

To element rutynowych działań zapewniających bezpieczeństwo użytkownikom obiektu. Przeprowadziliśmy już przeglądy i testy m. in. takich urządzeń jak czujniki dymu, oświetlenie ewakuacyjne, wentylacja. Regularnie czyściliśmy kamery wykrywające zdarzenia na pasach ruchu. Większość prac, które wykonaliśmy w tunelu ograniczyły się do zajęcia najwyżej dwóch pasów ruchu. Teraz, będziemy musieli na chwilę wyłączyć tunel z użytku - informuje GDDKiA.

Wstrzymanie ruchu w tunelu POW

GDDKiA podaje, że aby jak najbardziej zminimalizować utrudnienia, testy zostaną przeprowadzone pomiędzy północą a 4:00 nad ranem. Wówczas, natężenie ruchu w tunelu stanowić będzie zaledwie kilka procent tego, które ma miejsce w ciągu dnia. Tunel będziemy zamykany kilkakrotnie na 10 - 15 min i otwierany po przeprowadzeniu pomiarów.

Poprawne funkcjonowanie DSO, które musimy testować raz na pół roku, jest niezwykle ważne w przypadku wykrycia nieprawidłowości lub zagrożenia w tunelu. To właśnie poprzez ten system, w razie pożaru, będziemy nadawać komunikat o tym, że należy udać się do przejść awaryjnych i opuścić tunel pieszo. Dodatkowo, strażacy mają możliwość nadawać komunikaty głosowe przez DSO, jeżeli zajdzie taka potrzeba podczas działań ratowniczych. Komunikaty muszą być dobrze słyszalne w całym tunelu - czytamy w komunikacie.

Zero wypadków od otwarcia tunelu

Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska przypomina, że podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość wynosi tam 80 kilometrów na godzinę. Ponadto, trzeba także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się też zatrzymywać.

Ponadto działa odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowaliśmy w tunelu żadnego wypadku - podkreśla Małgorzata Tarnowska.

Systemy czuwają przez całą dobę

W zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji, użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni, np. wskutek kolizji, wypadku lub prac drogowych. Zainstalowane tam systemy wykrywają też przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu.

Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej - na A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92 przed skrzyżowaniami z DK50 - podaje GDDKiA.

W razie potrzeby kierowcy znajdujący się w tunelu usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) nadawane przez system nagłośnienia, a także przez radio w samochodzie - na jednej z czterech częstotliwości publicznego radia (92,4 oraz 102,4 MHz - Jedynka; 99,1 MHz - Trójka lub 104,9 MHz - Dwójka).

Sytuacja w tunelu monitorowana jest 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Pracownicy mają do dyspozycji podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.

Dostęp do monitoringu, oprócz pracowników CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto