W Ratuszu na konferencji pojawiali się wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk oraz przedstawiciel AGP Metro Polska, które buduje II linie stołecznego metra.
Czytaj także: Wymiana turbin w tunelu Wisłostrady: Będzie ciszej
Zebrani eksperci przedstawili projekt rozwiązania wypełnienia soczewki, która powstała pod płytą tunelu Wisłostrady. Do wypełnienia jest przestrzeń o długości 60 metrów, wypełniona wodą na wysokość dwóch metrów.
- Po wypełnieniu jednej warstwy, zlecimy badania i dopiero wówczas, będziemy mogli pracować nad kolejną warstwą. Następnie generalny wykonawca budowy II linii metra skupi się na wzmocnieniu gruntu wokół planowanej stacji metra. Jak podkreślił Tuncer jest to skomplikowany i czasochłonny proces. – Skupiamy się na ratowaniu tunelu Wisłostrady. To nas priorytet. Kwestia kosztów i odszkodowań jest obecnie sprawą drugorzędną – podkreślił.
- O odszkodowaniach będziemy rozmawiać pod koniec września. Gwarancja zabezpieczeń sięga 400 mln zł – dodał prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.
W związku z problemami na budowie metra w okolicy Wisły, powróciły pytania o sens drążenia tunelu pod rzeką, zamiast puszczenia metra na powierzchni. – Budowa i przebieg drugiej linii metra, to wynik decyzji, które zapadły w latach 90-tych – wyjaśniał Lejk. – Metro puszczone na moście wiązałoby się z wyburzeniami na odcinku ok. 500 metrów po obu stronach Wisły i większym natężeniem hałasu w tym rejonie – dodaje.
Wiceprezydent Warszawy wyjaśnił, że w poniedziałek, 3 września ruszą nowe objazdy Wisłostrady. Jak zapewnili zebrani eksperci, awaria w tunelu Wisłostrady nie spowoduje utrudnień i opóźnień na całym odcinku drugiej linii metra. – Prace wstrzymano jedynie na fragmencie centralnego odcinka budowy – uspokajał prezes Metra Warszawskiego.
Do awarii na budowie stacji Powiśle doszło w nocy z 13 na 14 sierpnia. Po natrafieniu przez budowniczych na ciek wodnych zalany został plac budowy. Ciek wody spowodował też wymycie gruntu pod tunel Wisłostrady. Ruch drogowy w tym miejscu został wstrzymany, a kierowcy skierowani na objazdy.
Zobacz: Kolejne zmiany w objazdach tunelu Wisłostrady. Na Żoliborz pojedziemy wzdłuż bulwaru wiślanego
Tuncer powiedział, że spod tunelu ubyło ok. 6,5 tys. metrów sześciennych wody i ziemi. Badania obszaru pod tunelem pokazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2 metrów od spodu płyty.
- Prowadzimy stały monitoring konstrukcji tunelu, monitorowane są również konstrukcje zlokalizowane na sąsiednich obszarach. Niemniej jednak nie zaobserwowano w tym momencie żadnych osiadań tych obiektów - poinformował przedstawiciel konsorcjum.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?