Uchwała krajobrazowa, czyli bat na tych wszystkich, który stawiają nielegalne i szpecące reklamy w przestrzeni publicznej, jest już coraz bliżej. Prace nad dokumentem porządkującym m.in. płachty reklamowe i gigantyczne bilbordy trwają od kilku lat. W czwartek 16 stycznia przyjęła go Rada Warszawy
- Rada Warszawy podjęła dzisiaj jedną z ważniejszych uchwał w swojej historii. To uchwała krajobrazowa, regulująca zasady tego, w jaki sposób będzie wyglądała miejska przestrzeń. To, w jaki sposób można sytuować w mieście reklamy, w jaki sposób mogą wyglądać szyldy na budynkach, w jaki sposób powinny być skonstruowane ogrodzenia oraz w jaki sposób powinna być zbudowana mała architektura – mówi nam w listopadzie Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Co zmieni uchwała krajobrazowa?
Przede wszystkim wszelkie szyldy, reklamy wielkoformatowe, bilbordy i banery będą musiały być wieszane zgodnie z przepisami. A te są dość szczegółowe. Warszawę podzielono na trzy obszary A i B (obejmują centrum miasta: Śródmieście, część Woli, Żoliborza, Ochoty, Pragi-Północ i Pragi-Południe) oraz C (pozostała część miasta). Przykładowo, duże siatki reklamowe (o wysokości 12 metrów) można będzie umieszczać tylko w obszarze C, poza terenem zabytkowym Wilanowskiego Parku Kulturowego. Poza stacjami paliw i parkingami nie mogą również zmieniać się czy migotać.
Uchwała reguluje również liczbę szyldów na budynku, ich rozmiar oraz sposób wykonania. W specjalny sposób będą chronione place, obszar: Starego Miasta, Trakt Królewski, Targowa, okolice pl. Wileńskiego oraz ciąg ulic Mazowiecka, Bracka, Szpitalna. Tam wszystkie nośniki reklamowe będą musiały być indywidualnie dyskutowane z urzędnikami.
Przygotowano również wytyczne dotyczące np. ogrodzenia. Będzie można je umieszczać tylko wzdłuż linii rozgraniczających działki (według planu zagospodarowania). Co więcej, w ścisłym centrum ogrodzenie ma być "o wysokim standardzie jakościowym". Zakazuje się wygradzania ciągów pieszych, a także przestrzeni wspólnych na osiedlach. Niestety, jak czytamy, ogrodzenia już istniejące - które według przepisów byłby niewłaściwe - "zwalania się z obowiązku dostosowania do zasad uchwały".
Na dostosowanie szyldów ich właściciele będą mieli 3 lata, pozostałych tablic 2 lata, a obiektów małej architektury aż 5 lat od momentu wejścia w życie uchwały. W zapisach znalazły się także informacje o karach dla tych, który nowego prawa nie będą respektować.
Jakiś czas temu w sprawie uchwały rozmawialiśmy z Wojciechem Wagnerem z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, który nadzorował powstawanie dokumentu. - Załóżmy, że uchwała krajobrazowa dla Warszawy wchodzi w życie. Od czego trzeba będzie zacząć? - pytaliśmy.
Niewątpliwe symboliczne znaczenie będzie miał los bardzo dolegliwych, wielkoformatowych reklam w centrum. Drugim miejscem krytycznym są ulice wjazdowe do Warszawy. To przecież bramy miasta, które trzeba oczyścić z zalewu wszelakich billboardów i banerów - powiedział nam Wojciech Wagner.
Przyznał jednak, że potrzebna będzie równomierna praca na całym obszarze. To wymaga kolejnych osób, które będą odpowiedzialne - przynajmniej na początku - za ogarnięcie chaosu reklamowego. - Konieczne będzie równoległe działanie w wielu miejscach na raz, podobnie, jak to robimy dziś, a efekty nie przyjdą od razu. Na razie to jednak tylko dzielenie skóry na niedźwiedziu. Jakkolwiek rozwinie się sytuacja – praca nad takim wielkim organizmem, jakim jest Warszawa, wymaga uporu, cierpliwości i konsekwencji - usłyszeliśmy.
Zobaczcie też:
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?